Genrebild.
Genrebild. Bild: Keith Srakocic/AP/TT

Reklam för "skräpmat" stoppas i Storbritannien

ANNONS

Storbritannien förbjuder reklam som marknadsför onyttig mat från att visas på tv på dagtid.

Vart tredje barn i Storbritannien lider av antingen övervikt eller fetma då det går ut grundskolan, och syftet med de nya reglerna är att vända den trenden. Förbudet gäller annonser som marknadsför mat med hög fetthalt, mycket salt eller socker, som hädanefter inte får visas förrän efter klockan 21. Förbudet gäller även reklam på nätet, med undantag för tillverkares egna hemsidor och sociala medier.

Lagen har väckt en rad reaktioner från mediebranschen.

– I stället för att angripa problemet med fetma hos barn kommer dessa drakoniska åtgärder att drabba mediebolag som är beroende av annonspengar för att finansiera journalistik som håller oss informerade, säger Sayra Tekin på branschorganisationen NMA.

ANNONS

Det nya regelverket träder i kraft i slutet av året.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS