Paris Hilton hånar John McCain

ANNONS
|

John McCain har sig själv att skylla för att han, av Hilton, beskrivs som gammal, rynkig, vithårig och inte riktigt med på noterna. McCains senaste annonskampanj i tv har beskrivits som ett bottennapp också av konservativa tv-kanalen Fox som annars brukar hylla även smutsiga republikanska initiativ.

I tv-reklamen jämför McCain demokraten Barack Obama med Paris Hilton och den havererade popstjärnan Britney Spears. Mycket celebritet men lite vettigt och konkret innehåll, är McCains budskap. McCain försvarar sig med att han vill hålla en skämtsam ton och att allt inte behöver tas så allvarligt.

Få vill i dag jämföras med Hilton och Spears som båda var heta i kändisvärlden för ett par år sedan men som i dag mest finns som skandaler på löpsedlarna. Hilton fick lämna sin handväsk-kollektion hemma och krypa i fängelse förra året för ett antal trafikbrott och Spears har vårdats på psykiatrisk klinik och förlorat vårdnaden om sina barn efter festande som gått över styr.

ANNONS

Att publicitetssugna Hilton skulle ligga lågt sedan hon hamnat i valkarusellen var knappast väntat men McCains strateger tycks inte ångra "skämtsamheterna" om Obama. Idén med tv-reklamen är just att den skall få leva ett eget liv där slutsatsen bland väljarna blir att det visst var något med Paris Hilton, Britney Spears och Barack Obama. Oklart exakt vad.

Det är detta som är en del i det karaktärsmord som antagligen förbereds mot Obama i McCain-lägret. Och mot karaktärsmord är det mycket svårt att försvara sig, särskilt om delar av det sker i en skämtsam ton.

McCain ligger nästan jämt med Obama i opinionsmätningarna. I några är han bara tre procentenheter bakom och i en av de allra senaste leder McCain med en procent. Det kan finnas en hel del mätfel men inte tillräckligt många för att förklara bort att Obamas över femtonprocentiga ledning har ätits upp sedan slutet av maj.

Obamas succé-artade resa och framträdande i Berlin har stärkt honom ytterligare i de mätningar som görs internationellt men ännu har inte resan avsatt gynnsamma effekter i den amerikanska väljarkåren. I USA är det ekonomin, oljepriset och Irak-kriget som fortsätter att vara huvudfrågorna och Obama anklagas för att ha glidit från tidigare ståndpunkter mot vad som uppfattas som mer väljarattraktiva uppfattningar.

ANNONS

Det började med Irak-kriget där Obama tidigare lovade att de amerikanska trupperna skulle dras tillbaka inom ett och ett halvt år. I dag säger han att tillbakadragandet skall ske efter konsultationer med amerikansk militär och civila bedömare i Bagdad, en ståndpunkt som hans kritiker hävdar är förvillande lik John McCains. Skillnaden är dock att McCain hela tiden varit för kriget medan Obama varit mot.

När det gäller synen på det amerikanska beroendet av utländsk olja blir det besvärligare för Obama att slingra sig ur de senaste turerna. Först sade Obama att han - i motsats till McCain - motsätter sig ny utvinning av olja till havs utefter de amerikanska kusterna. Han sade också att han inte vill utnyttja den amerikanska oljereserven för att bensinpriset den vägen skall kunna sänkas.

Men i ett tal häromdagen svängde Obama. Han kan nu tänka sig borrning till havs och även att använda oljereserven. När kritikerna hävdar att han bytt fot - och låter som den i denna fråga populistiske McCain - framhåller Obama att både ny borrning och att tappa av oljereserven måste ligga inom ramen för ett större energiinitiativ där USA:s fullständiga oberoende av olja från Mellanöstern och Venezuela är en del liksom framtagande av alternativa energikällor.

ANNONS

Obama må ha haft rätt i att McCains förslag är kortsiktiga och i ett längre perspektiv endast slag i luften. Men resten av valkampanjen är kort. Valet hålls den 4 november och det är då som väljarna avgör vem som gynnar deras akuta intressen bäst. Att få löfte om en lindring om tio år på bensinstationen eller när huset skall värmas upp på vintern och kylas ned på sommaren är inte det "valfläsk" som tilltalar.

Dessa större och mindre ändringar i Obamas budskap rycks gärna ut ur sina sammanhang av McCain-lägret och Obama framställs som en vindflöjel med kändisskapet - som Paris Hilton och Britney Spears - som större merit än kunskap och erfarenhet..

Obamas kampanj har dock inte enbart vilat på hanen och väntat på att kandidaten angrips. Redan för sex veckor drogs en tv-kampanj i gång med en ung mor som med sin nyfödde son i knät sade att McCain inte utesluter att Irak-kriget pågår i hundra år.

- Min son får du inte, sade hon med gråten i halsen.

Reklamen är, som så ofta, producerad utanför den egna kampanjen och i just detta fall av ett fackförbund. Till saken hör att USA inte har värnplikt utan frivillighet när det gäller militären. När den nyfödde når rätt ålder bestämmer han själv om han skall delta. Men med udden riktad mot unga mammor går den ändå hem.

ANNONS
ANNONS