Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Oron: Smittoutbrott i Kina kan leda till varubrist

Ett utbrott av deltavarianten i södra Kina ställer till det för sjötransporter av viktiga varor.
Det riskerar skapa förseningar och dyrare priser för konsumenter.
– Systemet är ur balans. Covid har skapat ett stort pussel och det kommer ta lång tid att sätta samman det, säger logistikforskaren Flavio Romero Macau till The Guardian.

I början av juni införde Guandongprovinsen i södra Kina nya restriktioner till följd av spridningen av deltavarianten av coronaviruset. Endast en person fick lämna hushållet för att uträtta nödvändiga ärenden och lokala myndigheter beordrade människor i området Liwan i mångmiljonstaden Guangzhou att isolera sig.

Dessutom erbjöd restauranger i Guangzhou endast take away samtidigt som nöjesetablissemang stängdes och gymnasier gick över till onlineundervisning. Vaccinationer i staden sköts tillfälligt upp för att förhindra smittspridning.

LÄS MER: Kinas skräck: Livsfarliga mutationen sprider sig

Hundratals avgångar från Guangzhous internationella flygplats – som är världens mest trafikerade – ställdes in.

Sedan dess har 150 deltafall konstaterats, främst i Guangzhou.

Smittspridningen slår även hårt mot den globala försörjningskedjan av varor. Med nedstängningen har arbetet i stadens viktiga hamn, som är världens tredje största, störts. Containerbrist och ökade bränslepriser riskerar skapa varubrist världen över.

Tre gånger dyrare att frakta varor

Att transportera en 12,2 meter lång stålcontainer sjövägen mellan Shanghai och Rotterdam kostar nu motsvarande nära 90 000 kronor, nära tre gånger dyrare än ifjol, enligt Drewry Shipping.

Fabrikskostnaderna steg dessutom med nio procent i maj – den största ökningen på över ett decennium – till följd av ökad global efterfrågan i kombination med störningar på transportsidan.

LÄS MER: Misstanken: Falska tester förvärrade smittspridning

Flavio Romero Macau, logistikforskare vid Edith Cowan-universitetet i Perth, säger att det uppkomna problemet i vanliga fall inte vore några större problem. Men kombinationen med andra faktorer gör att varorna kan stiga markant i pris de kommande tre till fem åren för att kompensera för ökade transportkostnader.

– Det är en sån snabb återhämtning efter pandemin, människor spenderar galet mycket på tv-apparater, bilar et cetera. Systemet är ur balans. Covid har skapat ett stort pussel och det kommer ta lång tid att sätta samman det, säger Flavio Romero Macau till The Guardian.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.