Ett flygplan från Norwegian som fick tekniska problem är sedan i december kvar i Iran. Arkivbild.
Ett flygplan från Norwegian som fick tekniska problem är sedan i december kvar i Iran. Arkivbild.

Norwegian-plan kvar i Iran sedan en månad

Ett passagerarflygplan från Norwegian fick tekniska problem den 14 december i fjol och måste landa i Shiraz i Iran. De ombordvarande fick resa till Oslo dagen därpå – men planet står fortfarande kvar.

ANNONS
|

Det var ett USA-tillverkat plan av typen Boeing 737 Max med 186 passagerare och sex besättningsmän ombord som råkade ut för ett tekniskt missöde och landade i Shiraz efter att ha lyft i Dubai. Efter en natt i Iran fick de ombordvarande resa vidare till Oslo men för planet är läget mera komplicerat och det tycks ha fastnat på grund av de amerikanska sanktionerna mot Iran, skriver The New York Times.

Sedan president Donald Trump i maj i fjol beslutade att USA lämnar kärnenergiavtalet med Iran från 2015 återinförde Washington sanktioner mot Teheran.

ANNONS

"Ingen väg runt"

Exportrestriktionerna berör bland annat alla företag som vill sälja eller återförsälja något som innehåller mer än tio procent flygplansdelar eller teknologi från USA, säger Anahita Thoms, handelsjurist vid den internationella advokatbyrån Baker McKenzie i Düsseldorf i Tyskland, till tidningen.

- Det finns ingen väg runt de amerikanska sanktionerna. Låt oss förmoda att de behöver en reservdel och den reservdelen innehåller material eller teknologi som till över tio procent har sitt ursprung i USA – då kräver det ett formellt amerikanskt tillstånd, säger hon.

Anahita Thoms säger att det kan vara svårt att få ett sådant tillstånd med den nuvarande amerikanska administrationen.

Norska medier, däribland nyhetsbyrån NTB, har rapporterat om problemet med flygplanet. Flera av dem skriver också att det är sanktionerna som är orsaken, något som Norwegian inte velat kommentera.

"Längre tid"

I en skriftlig kommentar till TT bekräftar nu Andreas Hjørnholm, Norwegians talesperson, att planet ännu är kvar i Shiraz.

"Tyvärr har pappersarbetet som krävs för att åtgärda planet tagit längre tid än vanligt, delvis för att vi måste bekanta oss med iranska bestämmelser", skriver han.

ANNONS

Han tillägger att det i dag inte finns någon tidpunkt för när planet kan vara i luften igen men att det förhoppningsvis kan ske så snart som möjligt.

De amerikanska sanktionerna är så snävt satta att även tillverkare som europeiska Airbus och ryska Sukhoi påverkas.

Många västerländska flygbolag flyger regelbundet över Iran men få internationella bolag trafikerar landets flygplatser. British Airways, Air France och KLM återupptog sina flygningar till och från Teheran efter att avtalet slöts 2015 men stängde dem igen i fjol.

TT

Fakta: Kärnenergiavtalet och sanktioner

Kärnenergiavtalet, kallat JCPOA, undertecknades 2015 av Iran och vad som kallas "P5+1" – de fem ständiga ledamöterna i FN:s säkerhetsråd (USA, Frankrike, Storbritannien, Kina och Ryssland) samt Tyskland. Med avtalet gavs insyn i Irans atomenergiprogram för att undvika att landet utvecklar kärnvapen, samtidigt som tidigare FN-sanktioner lättades upp.

Den 8 maj i fjol beslutade USA:s president Donald Trump att dra sig ur avtalet. De tre undertecknande EU-länderna samt resten av EU har emellertid sagt sig vilja hålla fast vid JCPOA. Det ska även Ryssland och Kina göra.

I flera steg i fjol återinfördes en rad amerikanska sanktioner mot Iran.

ANNONS