Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Norsk reklam blir viral – porträtterar tomten som gay

Posten i Norge släppte nyligen en ny reklamfilm där tomten porträtteras som homosexuell. Filmen har sedan fått stor spridning och uppmärksammats av flera internationella medier.
– Posten gläds i år att både få leverera paket och kärlek så det är väldigt härligt, säger Kenneth Tjønndal Pettersen, presschef på Posten Norge.

I reklamfilmen som fått namnet ”När Harry mötte tomten”, så får vi följa Harry som förälskat sig i tomten efter att år efter år ha fått korta möten med honom kring jul.

Harry tar till sist mod till sig och skriver en önskelista till tomten där det står: ”Kära tomten. Allt jag vill ha till jul är dig”.

En dag står tomten i Harrys vardagsrum igen och de båda männen möts i en kyss och en text dyker upp med orden: ” År 2022 var det 50 år sedan det blev lagligt att älska vem man vill i Norge”.

– Mångfald är väldigt viktigt för posten och efter ett år med mycket tråkiga nyheter och nedstängningar av samhället så ville vi göra en film där omtanke och kärlek var i fokus. Det är också 50 år sedan som det blev lagligt med samkönade par i landet och då ville vi fira det, säger Kenneth Tjønndal Pettersen, presschef på Posten Norge.

LÄS MER: Nye Stålmannen kommer ut som bisexuell

” Över våra förväntningar”

Efter att filmen publicerades har den fått stor spridning på både sociala medier och bland etablerade medier.

– Vi hade förväntat oss att vi skulle få en del reaktioner med det engagemang som blivit kring filmer överstiger alla våra förväntningar. Det är verkligen kul. Filmen är skapad för den norska marknaden och våra norska kunder så den internationella uppmärksamheten som filmen fått är verkligen över våra förväntningar.

Stora internationella tidningar som The Guardian och People Magazine har redan omnämnt filmen och Kenneth Tjønndal Pettersen berättar att han under onsdagen också intervjuats av de två stora nyhetsbyråerna Reuters och Associated Press.

– Det är uppenbarligen ett tema som engagerar och vi har mestadels fått väldigt positiva reaktioner. Många skickar meddelanden till oss och tackar oss. Sen har det såklart dykt upp negativa kommentarer också men då är det oftast andra där och försvarar filmen och filmens budskap, säger han.

LÄS MER: Hatbrotten mot HBTQ-personer har ökat kraftigt

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.