Med den nya lagen införs böter på 3 000 norska kronor om man är fler en person på en elsparkcykel.
Dessutom får kommunerna rätt att utfärda parkeringsböter och upprätta zoner fria från elsparkcyklar. Förarna måste även hålla gångfart när de passerar fotgängare.
Däremot införs ingen promillegräns.
LÄS MER: Massinvasionen: Miljarder insekter tar över städer
– Regeringen jobbar vidare med frågan om promillegränser, säger trafikminister Knut Arild Hareide till VG.
Innan det går att förbjuda fyllekörning måste elsparkcyklarna omklassificeras till typen motorfordon i vägtrafiklagen.
Klassificeringsfrågan är även anledningen till att det i nuläget varken är aktuellt med åldersgräns eller hjälmtvång för elsparkcyklar.
Läkare: Oroligt inför sommaren
Färska siffror visar på 131 skadefall i Oslo kopplade till elsparkcyklar under april, en tredubbling mot april förra året.
Överläkaren Henrik Siverts säger till VG att man bekymrar sig för sommaren.
– Med en sannolik återöppning av alkoholserveringar kombinerat med tillgängliga elsparkcyklar nattetid, säger Henrik Sivert.
LÄS MER: Världsunik gångbro invigd – inget för den höjdrädde
Trafikminister Knut Arild Hareide uppmanar nu landets kommuner att använda den verktygslåda den nya lagen erbjuder, som lokala zonförbud, hastighetsgränser och parkeringsböter.
De nya reglerna träder ikraft 18 maj.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.