Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många använder elsparkcyklarna på riskabla sätt. Här färdas tre personer på samma fordon i Oslo. Bild från i juli.
Många använder elsparkcyklarna på riskabla sätt. Här färdas tre personer på samma fordon i Oslo. Bild från i juli. Bild: Geir Olsen/NTB/TT

Mycket höga risker med elsparkcyklar

Att ta sig fram på elsparkcykel är mycket farligare än att gå eller cykla, enligt ny statistik från TØI (Transportøkonomisk institutt) i Norge.

– Vi beräknar att det är 5–7 gånger högre risk för skador med elsparkcykel än med cykel, säger forskaren Torkel Bjørnskau på Arendalsuka, Norges variant av Almedalsveckan.

Detta baseras på olycksstatistik fram till och med juni från i första hand Oslo, en av Europas elsparkcykeltätaste städer.

Andra typer av trafikolyckor är fortfarande mycket vanligare, men relativt sett sticker sparkcyklarna ut. Andra aspekter av siffrorna är att det är 60 procent män som skadar sig på elsparkarna, och i 40 procent av tillbuden är alkohol inblandat.

Kollisioner är ovanliga.

– Det allra allra mesta är singelolyckor, där folk står på näsan på egen hand, säger Bjørnskau.