Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Med målet att förbättra luften i Danmarks fem största kommuner lägger den danska regeringen fram ett förslag som gör det möjligt för Ålborg, Århus, Odense, Frederiksberg och København att införa skärpta miljözoner. Arkivbild.

Miljözoner ska ge bättre luft i Danmark

Med målet att förbättra luften i Danmarks fem största kommuner lägger den danska regeringen fram ett förslag som gör det möjligt för Frederiksberg, Köpenhamn, Odense, Ålborg och Århus att införa skärpta miljözoner. Transportbranschen berörs – och välkomnar förslaget.

Tanken med förslaget är att kommunerna gradvis åren 2020-2025 ska kunna skärpa miljökraven för bussar, varubilar och lastbilar genom särskilda utsläppsregler.

"Genom de nya reglerna kommer det totala utsläppet av sotpartiklar från trafiken i de största städerna att kunna reduceras med upp till en fjärdedel", säger miljö- och livsmedelsminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i ett pressmeddelande.

Positiv bransch

Särskilt tydligt kommer reglerna att märkas under rusningstrafiken, tror ministern. Branschorganisationer inom transportsektorn ställer sig positiva till hårdare miljökrav i storstäder, vilket är en del av det klimatutspel som den borgerliga regeringen ska presentera i veckan.

- Det är ett välbalanserat och realistiskt förslag som regeringen kommer med, säger Michael Svane, branschdirektör vid DI Transport, till Ritzau.

- Klimathänsynen är väl avvägt med hänsynen till mobilitet och att vi får den nödvändiga tiden för omställning.

Många i branschen har redan börjat omställningen, förklarar han. Men han tror att skärpta krav för särskilt varubilar kommer att möta motstånd.

- Dem finns det ju väldigt många av. Det omfattas bland annat av hantverkarbilar, som kör in och ut ur städerna, och därför kan det nog komma kritik från det hållet, säger han.

Likadana regler

Jesper Højte Stenbæk, branschchef för transport och infrastruktur inom näringslivsorganisationen Dansk Erhverv, är också positiv till förslaget. Men han ställer sig undrande till varför de fem berörda kommunerna själva kan bestämma om de ska omfattas av skärpta miljökraven.

- Våra bilar kör i hela landet, så det är viktigt att reglerna är likadana över hela landet. Och för den sakens skulle även i Europa, säger han till Ritzau.