Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Madrids taxibilar har vägrat köra i elva dagar

Tusentals parkerade bilar blockerar huvudgatan, taxibilar vägrar att köra och kampsånger på Puerta del Sol. Så har de senaste elva dagarna sett ut i Madrid. Taxichaufförer från hela Spanien har nu samlats i huvudstaden för att delta i strejken och protestera mot Uber och Cabify.

Taxitrafiken står helt stilla i Madrid. När torsdagens strejk bland chaufförerna påbörjas är det den elfte dagen i följd där all taxitrafik i huvudstaden är lamslagen.

På̊ Madrids flygplats råder ovisshet bland de inresande turisterna hur man ska ta sig vidare in till stadens mer centrala delar.

– Det var chockerande, det känns lite konstigt helt klart, säger svenska Angelica Bengtsson som precis har landat på Madrids flygplats sent på onsdagskvällen

Hon tillsammans med vännerna Felicia Hammarberg och Ellen Lidén studerar i Jönköping men ska bo och studera i Madrid fram till sommaren.

Släpandes på resväskor med fem månaders packning i hade trion tänkt att boka en taxi till det tillfälliga boendet vid Puerta del Sol i sin nya hemstad.

– Ingen av oss har varit här förut, vi visste inte alls om att det var taxistrejk nu, säger Ellen Lidén innan gruppen blir guidade till bussen.

Massiva demonstrationer

Några kilometer från flygplatsen skanderas ”vi är taxichaufförer, inte terrorister” med melodin av låten ”Bella Ciao”. Den italienska kampsången från andra världskriget används av de tusentals demonstranter som har samlats vid det kända landmärket Puerta del Sol, som är huvudsäte för Madrids regionala parlament.

Här samlas taxichaufförerna vid 17-tiden varje eftermiddag under strejken. I luften trängs budskapen med såväl den spanska flaggan som den andalusiska, katalanska, valencianska och baleariska flaggan.

Hela landets taxichaufförer har enats och anslutit sig till Madrid för att protestera.

– Vi är tillsammans, alla taxichaufförer som gör detta är som bröder, säger José Luis som är en av de förare som varit med i protesterna sedan de bröt ut förra måndagen.

Förarna har ställt krav på en hårdare reglering av utfärdade taxilicenser till Uber och Cabifys förare. Förutom detta skulle förare från dessa bolag tvingas att ta beställningar en timme i förväg.

Ett liknande förslag som innebär att Uber och Cabify enbart kan ta emot bokningar 15 minuter innan avfärd antogs i Kataloniens regionala parlament i förra veckan.

Beslutet träder i kraft redan nästa fredag och väntas slå hårt mot taxitjänsterna Uber och Cabify. Uber har meddelat att man tvingas lägga ner sin verksamhet i Barcelona.

”Skyldigheten att vänta 15 minuter att resa i en VTC (bilar för taxiuppdrag) existerar inte någon annanstans i Europa”, skriver taxitjänsten Uber i ett blogginlägg.

Företaget Vector som har runt 700 licensierade Uber och Cabify-bilar i Barcelona beklagar beslutet och säger till El Periodico att de tvingas avskeda över 2000 medarbetare med administrativ personal inräknat. De meddelar samtidigt att företaget redan hunnit erbjuda chaufförer möjlighet att flytta till Valencia eller Alicante.

Madrids regionpresident Ángel Garrido kommenterade på onsdagen förslaget som ”oacceptabelt” och ”radikalt”.

José Luis har varit taxichaufför i Madrid i sju år men upplever just nu den värsta tiden i sitt yrkesliv. Arbetsbördan har ökat lavinartat sedan Uber och Cabify kom in på̊ marknaden, färre kunder och ökad konkurrens har lett till längre arbetstider.

– Vi sliter för våra familjer, vi behöver jobba så mycket för att få ihop den ekonomiska delen. Ibland känns det som vi arbetar dygnet runt. Det känns som att det är en tid före och efter Uber och Cabify, säger han.

Blockerade gator med taxibilar

Förra helgen samlades flera tusen bilar för att blockera Paso de la Castellana i närheten av Real Madrids hemmaarena Santiago Bernabéu. Med gatans sex filer är det en av de viktigaste och största gatorna i Madrid.

En av dem som var med att blockerade gatan var José Luis och hans taxibil.

– Polisen försökte stoppa blockeringen och vi fick betala böter, vi vill ha svar på våra krav om hårdare regler men de ger oss inga, säger José Luis med armarna ut i en hopplös gest samtidigt som hans vän bredvid honom knyter samman armarna för att illustrera hur kall natten på Paso de la Castellana var.

På̊ Puerta del Sol står Cindy Taboada med en gul väst. Den 32-årige taxichauffören arbetar ideellt under proteserna med att informera och samla in namnteckningar till en protestlista.

– Jag är den nya generationen taxiförare, jag vill ha förändring nu för mitt arbete. Vi vill inte tvingas att arbeta utanför Spanien, säger Cindy Taboada.

Det blir långa dagar för henne och informationsteamet. Förutom protesterna på Puerta del Sol samlas demonstranterna varje förmiddag på ett politiskt viktigt ställe i staden. På onsdagsförmiddagen hölls protesterna vid Partido Populars högsäte på Calle Genova.

– Det är reglerat att det ska vara en bil från Uber och Cabify på 30 andra licensierade taxibilar, som vi har det nu är det en bil från de bolagen på tre vanliga bilar. Det accepterar vi inte, säger Cindy Taboada.

Stort medialt intresse

En av talarna på̊ torget är Samuel Polonio som arbetat som taxichaufför under tio års tid. Han vänder sig direkt till en av de tv-kameror som finns på platsen.

Påtagligt påverkad av stundens allvar darrar han med mikrofonen.

– Jag vill ha en lag, Uber och Cabify har inga lagar, säger han med blanka ögon in i tv-kameran.

Kommunikationschefen för taxiförbundet i Madrid, José Miguel Fúnez, anklagar i sitt tal det regionala parlamentet i Madrid för att bidra till att kriminalisera taxisektorn och politisera konflikten.

När klockan slår 19 är protesterna över på Puerta del Sol, men bara för ikväll. På̊ torsdagen är det nya protester för José Luis, Cindy Taboada, Samuel Polonia och de tusentals chaufförer som har anslutit sig till Madrid.

Denna gång samlas demonstranterna på Plaza Neptuno utanför den spanska kongressens huvudbyggnad innan kvällens protester på̊ Puerta del Sol.

När protesterna bland taxichaufförerna tar slut, när kampsångerna på Puerta del Sol ekar tomt och när turisterna återigen kan åka taxi vet ingen som får frågan. Inte heller om taxichaufförerna får igenom sina krav.

– Åh, jag trodde det skulle sluta i kväll men det trodde jag i går också. Jag har trott att de ska sluta varje kväll faktiskt. Men jag vet inte när vi slutar, säger Cindy Taboada.

Samtidigt skanderar demonstranterna ”No nos moverán” med händerna upp i luften mot Angel Garridos kontor på̊ Puerta del Sol. Det betyder ”Ni flyttar inte på oss” och är slagord som ofta används mot den politiska makten i Spanien.

– Vi står kvar tills någon lösning är presenterad, säger Cindy Taboada blickande ut över torget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.