Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/3

Mössa fick rasistiskt namn i katalog

Flera anställda på H&M:s varumärke & Other stories har stängts av efter att företaget använt ett rasistiskt glåpord i namnet på en mössa, rapporterar CNN. Bolagets globala mångfaldschef, Annie Wu, säger att hon skulle vilja se de ansvariga sparkade efter en utredning.
– Det finns ingen ursäkt, säger hon.

I en intern produktkatalog har klädkedjan H&M:s dotterbolag & Other stories använt termen ”Nigga Lab Beanie” som namn på en av sina mössor. Detta rapporterar CNN. Mössan fanns i sin tur på en intern lista över kommande produkter inför höst- och vintersäsongen.

CNN skriver att varje produkt döps och att namnen användes inom företaget som en typ av kodnamn. Kodnamnen måste godkännas av ett flertal personer innan de laddas upp på servrarna, enligt nyhetstjänsten.

Intern ursäkt

Den rasistiska beskrivningen ska enligt CNN ha kommit från & Other stories lokaler i Paris. Det var efter klagomål från anställda som bolaget skickade en intern ursäkt och meddelade att det nu utreds hur mössan fick den rasistiska benämningen från första början.

”Detta är fullständigt oacceptabelt”, skrev & Other stories vd Karolina Gutke i ursäkten.

Händelsen bekräftades senare i ett meddelande till CNN. I ursäkten till de anställda beskrivs benämningen av mössan som ”ett naturligt misstag”, men nyhetstjänsten skriver att de nu väldigt upprörda medarbetarna ifrågasätter förklaringen.

– Vad försökte du ens stava? Vad kan du ens ha försökt döpa den här produkten till? frågar sig en av de som CNN talat med.

Vill se de ansvariga avskedade

Helena Helmersson, koncernchef på Stories moderbolag H&M, säger att de ansvariga teamet, inklusive de ansvariga cheferna, har stängts av under utredningen. Produkten har också tagits bort.

Bolagets globala mångfaldschef Annie Wu säger till CNN att hon är ”superarg” och personligen skäms över det som har hänt.

– Jag skulle vilja se dem av avskedade, för det finns ingen ursäkt.

Kritiserad reklam

2018 fick H&M utstå en storm av kritik, efter att en av klädkedjans barntröjor blivit en världsnyhet. På klädkedjans reklamfoton fanns en mörkhyad pojke iklädd en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle”.

Klädkedjan drog tillbaka tröjan, tillsatte en global mångfaldschef och bad om ursäkt. Men den massiva kritiken ledde till att H&M, efter protester, tillfälligt fick stänga butiker i Sydafrika.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.