Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

År 2030 ska försäljningen av nya bensin- och dieselbilar stoppas i Danmark, enligt den danska regeringens klimatutspel. Förslaget presenteras av statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i samband med folketingets öppnande.

Løkke: Stopp för nya bensin- och dieselbilar

Nybilsförsäljningen av bensin- och dieselbilar stoppas i Danmark år 2030 om den danska regeringen får som den vill. Bilägarnas intresseorganisation efterlyser en ekonomisk morot vid gröna bilköp och organisationen Bilbranschen kräver ändrade EU-regler.

- Transportsektorn står i dag för en fjärdedel av Danmarks koldioxidutsläpp. Och luften i de största städerna är för förorenad. Därför sätter regeringen nu ett tydligt mål: Om tolv år, bara tolv år, vill vi stoppa försäljningen av nya diesel- och bensinbilar, säger statsministern Lars Løkke Rasmussen (V) i samband med folketingets öppnande.

Hela klimatutspelet, som regeringspartierna Venstre, Liberal Alliance och Konservative står bakom, väntas presenteras nästa vecka. Många partier har kommit med olika utspel på klimatområdet inför folketingsvalet – ett val som måste som måste genomföras senast den 17 juni nästa år.

- Om 17 år ska varje ny bil i Danmark vara en elbil eller någon annan form av bil med noll utsläpp, säger Lars Løkke Rasmussen.

"Tydlig signal"

Statsministern anser att förslaget om utfasning är med och befäster Danmark som ett land som "inte tappar modet" utan som går i framkant, och han säger att det skickar en tydlig signal till EU, bilindustrin och resten av världen.

- Diesel- och bensinbilar i Danmark ska vara historia. Framtiden är grön, och den är väldigt nära, säger Lars Løkke Rasmussen.

Konsumenterna behöver en ekonomisk morot vid köp av miljövänligare bilar om det ska bli realistiskt att stoppa nyförsäljningen av diesel- och bensinbilar, enligt Torben Lund Kudsk vid bilägarnas intresseorganisation FDM. Avdelningschefen vill bland annat se en gemensam EU-lösning och lägre avgifter, bland annat genom ett nytt avgiftssystem som inte är baserat på bilens värde som i dag. När det gäller avgiftsstigningen för elbilar, som träder i kraft nästa år, pekar han på att den måste frysas.

Målsättningen om utfasning är bra, tycker organisationen Bilbranschen som är en del av branschorganet Dansk Industri, men betonar vikten av att regler på EU-nivå ändras.

Inget juridiskt stöd

- Vi välkomnar målet. Men om Danmark ska uppnå det måste reglerna anpassas på EU-nivå, säger branschdirektör Thomas Møller Sørensen

- Rent juridiskt kan inte regeringen stoppa försäljningen av bensin- och dieselbilar eftersom vi är en del av den inre marknaden. Och det är EU som bestämmer vilka typer av bilar som får säljas på den inre marknaden, säger han.

Och om det ska göras något utan EU:s inblandning anser Thomas Møller Sørensen att regeringen ska se över avgifterna på miljövänligare bilar.

- Det finns behov för en prisstruktur som gör att danskarna har lust att byta ut sina bensin- och dieselbilar mot miljövänliga bilar, säger Thomas Møller Sørensen.

Annars finns det en risk att de behåller gamla bensin- och dieselbilar längre i stället för att byta ut bilarna – och att den politiska målsättningen därmed får motsatt effekt, betonar han.