Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Med sina 55 kilometer kopplar den nya förbindelsen samman Hongkong, Macau och Kina.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kina invigde jättebro

Den tog nästan tio år att bygga, den cirka 55 kilometer långa förbindelsen som slingrar sig fram både över och under vattenytan och kopplar samman Hongkong, Macau och Kina.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efter två års försening invigdes förbindelsen av president Xi Jinping på tisdagen, enligt South China Morning Post. Dagen efter blir det grönt ljus för trafikanterna.

Officiellt kallas förbindelsen för "världens längsta havsbro". I själva verket består den av en huvudbro på 22,9 kilometer, en tunnel på 6,7 kilometer samt artificiella öar och ytterligare tunnel-, viadukt- och vägdelar – inalles en sträcka på cirka 55 kilometer.

Som jämförelse är Öresundsförbindelsen 15,9 kilometer, varav 7,8 kilometer bro och 4,1 kilometer tunnel.

Bygget av bron över Pärlflodens mynning tog fart 2009 och har sedan dess kantats av förseningar, budgetövergångar, korruptionsskandaler och flera döda byggarbetare.

För vissa är bron ett praktverk, som är bra för affärer och minskar restiden. Men kritiker ser snarare det påkostade bygget som ännu ett politiskt drag från Pekings sida för att stärka sin kontroll över den semiautonoma staden Hongkong.

För bara några veckor sedan invigdes även höghastighetståg – ytterligare ett stort infrastrukturprojekt som kopplar samman Hongkong och Kina.

Rättad: En tidigare version av artikeln gav intrycket att bron är 55 kilometer, vilket i stället är den ungefärliga längden på hela förbindelsen som omfattar en huvudbro, tunnlar, artificiella öar samt viadukt- och vägdelar. Jämförbart mått för Öresundsförbindelsen tillagt.