Danmarks transport-, byggnads- och bostadsminister Ole Birk Olesen intervjuas omgiven av Leif Mikkelsen (LA), Kristian Pihl Lorentzen (V), Anders Johansson (K) och Kim Christiansen (DF).
Danmarks transport-, byggnads- och bostadsminister Ole Birk Olesen intervjuas omgiven av Leif Mikkelsen (LA), Kristian Pihl Lorentzen (V), Anders Johansson (K) och Kim Christiansen (DF).

Kattegattbro utan tåg ministerns vägval

Planerna på en bro över Kattegatt, mellan Själland och Jylland i Danmark, tar ett steg närmare förverkligande. Men partierna i folketinget är oense i frågan om det ska bli en ren vägförbindelse eller utökas med tågtrafik.

ANNONS
|

I många år har danska politiker diskuterat en bro över Kattegatt, för att slippa omvägen över Fyn via Stora och Lilla Bält. Med bron förkortas restiden mellan Köpenhamn och Jyllands största stad Århus radikalt.

Nu har den borgerliga danska regeringen och stödpartiet Dansk Folkeparti avsatt 60 miljoner danska kronor i budgeten för två förstudier som ska inledas i början av nästa år, skriver Jyllands-Posten.

Dyrare med tåg

Studierna ska utreda dels en kombinerad väg- och tågförbindelse, dels en ren vägbro. Transport-, byggnads- och bostadsminister Ole Birk Olesen (LA) sticker inte under stol med att han anser att en ren vägförbindelse är det mest realistiska alternativet. Den skulle kunna uppföras utan statligt stöd, medan det skulle kosta staten mellan 40 och 50 miljarder kronor att lägga till en tågförbindelse.

ANNONS

- Den tidsbesparing som danskarna skulle få med tåg över Kattegatt svarar inte mot den enorma investering det skulle innebära, sade Ole Birk Olesen vid torsdagens pressmöte.

Söker brett stöd

Men eftersom oppositionen vill ha en tågbro, kommer även det alternativet att utredas.

- Det är viktigt att få bred uppbackning till det här stora infrastrukturprojektet, som kommer att få positiv betydelse för många danskar. I det nuvarande skedet tycker vi även att det är viktigt att ha med Socialdemokraterna, Radikale och SF, säger Ole Birk Olesen.

Han räknar med att förstudierna kommer att ta två till tre år och hoppas på byggstart i mitten av 20-talet med en färdig bro i mitten av 30-talet.

TT-Ritzau

ANNONS