Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Körde ambulans från Göteborg till Mongoliet

Svante, Mark och Tigran körde en ambulans från Göteborg till Mongoliet. Fordonet skänktes till ett sjukhus där det tidigare bara fanns tre ambulanser.

Idén föddes när Svante Hallberg, Mark Rodriguez Silva och Tigran Martikian pluggade tillsammans i Rumänien. De blev inspirerade av välgörenhetstävlingen "The Mongol Rally", där de tävlande i år skulle köra så snabbt som möjligt från London till Mongoliet i vanliga bilar. Eftersom de visste att Mongoliet har en enorm brist på utryckningsfordon ville de delta med en ambulans, som sedan kunde skänkas. De kontaktade tävlingen som dessvärre inte var intresserade. Tanken hade däremot fått fäste och de tre läkarkollegorna startade den icke vinstdrivande organisationen "Drive for health". Nu var planen att på egen hand köra ambulansen från Sverige till Mongoliets huvudstad Ulan Bator.

Köpte ambulansen själva

I Sverige får ambulanser köra 50 000 mil. Ibland kan det istället vara ett årtal som är gränsen, sedan anses de vara uttjänta. Då ställs fordonen av eller görs om till vanliga bilar.

– Alla mekaniker vi har pratat med säger att de har tre gånger så mycket i sig. Ambulansen vi körde var en Mercedes från 2010. I Mongoliet har de ambulanser från 1970-talet som knappt fungerar, säger Svante Hallberg, en av de tre bakom organisationen.

Svante, Mark och Tigran gick ihop och köpte en uttjänt ambulans för 70 000 kronor. Priset var kraftigt nedsatt på grund av syftet. Ambulansen hade tagits ur tjänst bara någon månad tidigare och hade ännu inte hunnit nedrustas. 

Däcken smälte i Iran

I juli 2016 gav de sig i väg. Resan gick från Göteborg, via färja till Estland och sedan till Ryssland. Därifrån fortsatte färden in i Georgien och vidare till Armenien och Iran.

– Det blev ett antal däckbyten på vägen och i Iran smälte däcken av värmen. Det kunde vara 50 grader varmt och motorn blev också lite trött i den temperaturen, säger Svante.

Trion hade tält med sig att sova i, men det blev bara fyra eller fem nätter utomhus. En fördel med att resa i ambulans visade sig vara att de blev inbjudna i olika byar längs vägen och fick sova med tak över huvudet. Ett av målen med resan var också att sprida kunskap om livsstilssjukdomar som högt blodtryck, diabetes och kol.   

– Vi kollade blodtryck, sockervärde och gjorde allmänna hälsokontroller på de platser där vi stannade.

Omväg på 1 000 mil

Vid gränsen mellan Iran och Turkmenistan nekades Svante och kollegorna inträde, trots att alla dokument var ordnade. De vet fortfarande inte riktigt orsaken.

– Det vi fick höra var att alla västerlänningar vid tillfället nekades. Rykten gick om en kidnappning på huvudvägen med IS-koppling. Men det är bara spekulationer.

Det slutade med att ambulansen fick ta samma väg tillbaka till Ryssland och sen köra norr om Kazakstan för att till slut nå Mongoliet. Det innebar en omväg på drygt 1 000 mil på dåliga vägar. Med omvägen blev resan totalt omkring 2 000 mil, vilket motsvarar ungefär ett halvt varv runt jorden.

Stor brist på utrustning

Framme i Ulan Bator mottogs de med öppna armar av sjukhuset. De visades runt och konstaterade att det saknades små men grundläggande resurser, som skulle kunna göra stor skillnad. Med den svenska ambulansen utökades det totala antalet på sjukhuset från tre till fyra, fick Svante berättat för sig. En välbehövlig ökning på 25 procent i ett av världens till ytan största länder. Efter hemkomsten vill Svante, Mark och Tigran fortsätta driva organisationen.

– Behovet finns där, men det är svårt ekonomiskt för oss att fortsätta köpa ambulanser och utrustning ur egen ficka. Vi har dock sett att sjukhus nu är mer villiga att donera ambulanser, säger Svante Hallberg. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.