Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Språvagnarna i Oslo rostar. Hälften är körda till verksad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Italienska spårvagnar i blåsväder igen

Hälften av Oslos spårvagnar har körts till verkstaden.

Tekniker på Oslotrikken, som kör spårvagnarna i den norska huvudstaden, har gjort en obehaglig upptäckt. I samtliga sju spårvagnar som undersöktes hittade teknikerna sprickor i bärande strukturer. Sprickor som orsakats av rost.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I väntan på en omfattande kontroll har totalt 30 spårvagnar tagits ur trafik. Alla tillverkade i Italien.

I ett pressmeddelande skriver Oslotrikken att det hela är oroande. Samtidigt är de inte helt förvånade:

"Rost har varit ett stort problem ända sedan spårvagnarna levererades från den italienska fabriken 1999", skriver Oslotrikken.

Hemsökta

Den norska tidningen Aftenposten skriver på sin hemsida att de italienska vagnarna "varit hemsökta av problem".

Norges största tidning, VG, konstaterar att det italienska företaget också står bakom "de kontroversiella spårvagnarna i Göteborg".

För norrmännen betyder detta att flera av avgångarna ersätts med buss. Hur länge beror på hur omfattande problemen visar sig vara.

Spårvagnarna som inte köpts in från Italien rullar som vanligt.

Fakta: Försenade och rostiga

Oslo Sporveier tecknade 1995 avtal med Ansaldo Transporti om köp av 32 spårvagnar.

1999 levererades den första vagnen, den sista kom 2003. Leveransen var då två-tre år försenad.

Totalt finns det 72 spårvagnar i Oslo.

30 av 32 italienska vagnar tas nu ur trafik. De sista två har nyligen upprustats och bedöms körbara

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.