Ikea växer i skuggan av konflikten

Trots hot om krig fortsätter Ikea att växa i Sydkorea. I torsdags invigdes ett andra varuhus utanför huvudstaden, inte långt från gränsen till Nordkorea. – Vi är här och fortsätter våra planer, säger Cecilia Johansson från Göteborg.

ANNONS
|

Situationen är paradoxal. Världen följer den amerikanske presidentens twittrande och den nordkoreanske diktatorns repliker, i en spänning av osäkerhet. Miljoner människors liv är i fara vid en väpnad konflikt.

Samtidigt beskriver förre utrikesministern Carl Bildt, under ett kort besök här i Seoul, läget som allvarligt men inte alarmerande.

Bara en diktators nyckfullhet hindrar artilleriet att avlossas

Faktum är att vardagen fortsätter som vanligt. Ekonomin går bra och folk får det bättre. Tempot är högt och i hetsen är tanken avlägsen att tusentals nordkoreanska artilleripjäser finns inom skjutavstånd, och att bara en diktators nyckfullhet hindrar dem från att avlossas. För att inte tala om robotar och kärnvapen.

ANNONS

Men sydkoreanerna har levt under hot länge. Vapenvila råder sedan 1953, men inte fred. Grannlandet i norr är ett envälde som både i levnadsförhållande och mänskliga fri- och rättigheter framstår som en annan värld. Och den demilitariserade zonen ligger mindre än en timmes bilväg från Seoul.

6,5 miljoner besökare förra året

Ikea etablerade sitt första varuhus här i december 2014. Det ligger i Gwangmyeong, sydväst om Seoul, och är det största utanför Sverige med omkring 1 000 anställda. 6,5 miljoner besökare kom under 2016. Försäljningen ökade då med 6,6 procent.

För att möta efterfrågan enligt principen att finnas där kunderna är och undvika långa transporter och köbildning, öppnades i torsdags ett andra varuhus, nu i Goyang nordväst om Seoul. Det har 730 anställda i ett komplex på över 52 000 kvadratmeter. Två våningar ligger ovan jord och fyra plan för parkering av 2 379 bilar under markytan. Här bygger man på höjden och djupet, inte bredden, för att hålla nere kostnaderna och för att inverka så lite som möjligt på miljön.

– Vi vill sätta ett litet avtryck, säger Cecilia Johansson.

Född och uppvuxen i Göteborg

Hon har en ledande roll i den blågula möbeljättens snabba tillväxt. Född och uppvuxen i Göteborg började hon jobba på Ikea i Älmhult direkt efter universitetsstudierna 1983. Hon var med från starten i Sydkorea och är nu chef för det nya varuhuset, nummer 408 i världen. År 2020 planerar Ikea att ha ytterligare fyra varuhus och en e-handelsverksamhet i landet.

ANNONS

– Bara i och kring Seoul bor halva landets befolkning, 25 miljoner människor. Jämför det med Sveriges 10 miljoner invånare och 20 varuhus. Jag tror inte så många förstår vilken enastående marknad det här. Möjligheterna är så stora, säger Cecilia Johansson.

"Människors behov är ganska lika var du än bor"

Vi sätter oss ner under den hektiska öppningsdagen i ett sammanträdesrum som påminner om en oas av lugn i stormen. Det har döpts till Midsommar.

– Människors behov är ganska lika vad du än bor, säger hon. Du måste äta, sova, umgås med familj och vänner och arbeta. Du vill ha ett funktionellt hem och värde för pengarna. Bra kvalitet till lägre pris är vår ambition överallt, säger Cecilia Johansson.

Det är naturligtvis enklare att ha prisvärda produkter och en hälsosam affärsverksamhet i länder med högre medelinkomster, för det kostar att producera, transportera och sälja, säger hon. I Sydkorea är den största utmaningen att finna och köpa land.

– Det tar mycket lång tid och är extremt kostsamt. Jag tror att vårt team tittade på hundra olika möjliga alternativ. Men vi insåg snart att det här är en lämplig plats på en intressant lokal marknad.

Globala lågprisjättar inte alltid välkomna

Ikea vill tjäna lite på många produkter. Volymen ger vinsterna.

– Andra företag har en annan filosofi. För oss måste folk ha råd med vad de efterfrågar från oss beroende på levnadsstil och preferenser.

ANNONS

Som global lågprisjätte är du dock inte alltid välkommen till ett nytt område. Invigningsdagen har en grupp samlats utanför entrén, vid en samling gigantiska dalahästar, för att med banderoller och slagord protestera mot Ikeas närvaro. De är oroliga för att den lokala företagsamheten riskerar att utarmas och krossas.

– Sydkorea är intresserat av utländska investerare, men det handlar också om balans med lokala producenter. Här finns lagliga krav på att om du är en stor aktör måste du ha en överenskommelse med vad som här kallas små och medelstora företag. För oss är det möbelföretagen. Det har vi för att minimera de negativa följderna, säger Cecilia Johansson.

Spänningen mot Nordkorea finns med

Spänningen mellan Nord- och Sydkorea finns med i bakgrunden till de nya satsningarna, medger hon.

– Naturligtvis följer vi utvecklingen men det påverkar inte våra planer. Sydkoreanerna är vana vid att krigsretoriken går i cykler. Som svensk är jag säker på att jag får den information jag behöver via ambassaderna. Sverige sitter också i FN:s säkerhetsråd. Jag är så uppdaterad som jag kan vara.

ANNONS