"Hunger Games" på riktigt i tv-satsning

ANNONS
|

I programmet som går under namnet "Game2: Winter" ska 30 deltagare placeras i den Sibiriska vildmarken under nio månaders tid, skriver Siberian Times.De som fortfarande är vid liv när programmet är slut kommer få dela på 100 miljoner rubel, vilket motsvarar omkring 15 miljoner svenska kronor. Alltihop är tänkt att sändas dygnet runtpå nätet. Programmet marknadsförs med slogan: "2 000 kameror, 900 hektar och 30 liv. Allt är tillåtet. Våld, alkohol, mord, våldtäkt, rökning."

Lyder under ryska lagar

Den ryske entreprenörenYevgeny Pjatkovskijsäger sig ligga bakom programmet och påstår att han redan har lagt motsvarande 150 miljoner kronor för att projektet ska bli verklighet. Entreprenören hävdar att 60 personer redan har sökt till programmet.

ANNONS

- Vi kommer att avsäga oss allt ansvar när det gäller spelarnas säkerhet. De får skriva på ett kontrakt innan inspelningarna, där det står att vi inte ansvarar för något, inte ens om de blir våldtagna eller mördade, säger Yevgenij Pjatkovskij i en intervju med den ryska nyhetskanalen NGS.

Om polisen blir varse att deltagarna begår brott kommer inte tv-produktionen hindra ett ingripande.

– Vi är på ryskt territorium och lyder under ryska lagar, sägerYevgenij Pjatkovskij.

Likheter med "Hunger Games"

Programidén tycks ha flera likheter med den fiktiva bok- och filmserien "Hunger Games". Där tvingas karaktärerna slåss på liv och död i tv-sändningar. Liksom i "Hunger Games" menarden ryska entreprenörenPjatkovskij att tittarna i hans program kommer ha möjlighet att påverka tävlingen. Bland annat genom att skicka presenter till deltagarna, till exempelform aven köttbit eller en motorsåg.

Trasig hemsida och gamla bilder

Det är svårt att avgöra ifall det kontroversiella tv-programmet verkligen blir av. Upphovsmannen Yevgeny Pjatkovskijpåstår i intervjun med Siberian Times att fem internationella tv-kanaler har hört av sig och visat intresse för "Game2: Winter". Sändningarna planeras draigång 1 juli 2017. Men han specificerar inte vilka tv-kanaler eller vilka länder det rör sig om.

Trots att 150 miljoner kronor ska ha gått in iprojektet har hemsidanflera trasiga länkar och funktioner. Den officiella sidan på Rysslands största sociala medier-tjänstVKhar hittills bara drygt 2 000 följare. Dessutom kan flera av programmets pressbilder spåras till andra hemsidor, där de har publicerats i andra sammanhang för flera år sedan.

ANNONS
ANNONS