Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Facebook genom går en kris. Arkivbild.

Facebook-kris förutspås bli kortvarig

Facebook genomgår en förtroendekris. Men frågan är hur länge den håller i sig och hur allvarliga de långsiktiga konsekvenserna blir för bolaget.

När Cambridge Analytica-affären blev känd i fredags började Facebooks aktiekurva vända nedåt, för att dagar senare möta värden senast sedda i somras.

För att gradera allvaret i en bolagskris finns en enkel modell att jämföra mot: Handlar det om en person i en företagsledning som gjort något rent kriminellt, utan övriga anställdas vetskap, kan problemet vara lätthanterligt. Råder motsatta förhållanden kan skadan vara värre: Ju fler i toppen som är inblandade och ju mer inbyggt missförhållandet är i affärsmodellen, desto allvarligare blir det.

För ett bolag som lever på att användare känner förtroende och frivilligt delar med sig av sina liv och personligheter är avslöjandena om att data olovligen kommit på vift och exploaterats i dunkla syften mycket skadliga för verksamheten.

Konsumentbeteende

- Facebook är i grund och botten ett företag som lever på att servera konsumenter, både som en annonsplattform men också i form av kunskap som en plattform för undersökningar, säger varumärkesexperten Mats Georgson.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg erkände på onsdagen att bolaget gjort fel och lovade en rad förändringar, något som av bedömare tolkats som en klen ursäkt i sammanhanget.

Trots detta är krisen inte att betrakta som allvarlig i den meningen att den i nuvarande läge inte ser ut att nämnvärt påverka förutsättningarna för bolagets framtid.

- Vid en varumärkeskris måste man alltid se till konsumentbeteendet. Kommer folk att radera sina Facebookkonton? Nej, säger Mats Georgson, och tillägger att människor troligtvis någonstans rimligtvis bör ha känt till hur Facebook – en väl utbyggd global infrastruktur, helt gratis dessutom – livnär sig.

- Möjligen blir man kanske något mer försiktig med att delta i quiz och liknande.

Dominerande ställning

Tomas Otterbeck, tech-analytiker på aktieanalysfirman Redeye, påpekar att Facebooks särställning som störst i sitt slag och avsaknaden av alternativ troligen gör att användarna stannar kvar.

- Väldigt många människor har blivit vana att använda Facebook. Man sitter fast i deras plattform.

Företagets grepp om tillvaron är helt enkelt för omfattande.

- Liksom Facebook nu, har Google genom åren varit i liknande blåsväder. Precis som Google har Facebook en enormt dominerande ställning och få saker säger mig att det här är mer en ett kortsiktigt problem, säger han och tillägger:

- Det är helt rimligt att aktien går ner nu, men detta blir en kortsiktig misstroendeförklaring. Jag tror det mesta av det här är bortglömt om några månader när nästa kvartalsrapport kommer.

Att någon användarmassflykt knappast är att vänta är bägge överens om, men Mats Georgson ser ändå att krisen kan åsamka bolaget viss sveda:

- Den stora kommersiella skadan Facebook kan lida är att de på kort sikt kan åka på riktiga smällar när de självpåtaget måste visa att de reagerar på kritiken.