Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Reklambyrå fejkade kampanj från en begravningsbyrå.
Reklambyrå fejkade kampanj från en begravningsbyrå.

Företagets uppmärksammade kampanj: Vaccinera er inte

En fejkad reklamkampanj har i veckan fått stor spridning på sociala medier. I söndags sågs en lastbil köra omkring på gatorna i Charlotte, North Carolina med budskapet ”vaccinera er inte”, undertecknat begravningsbyrån "Wilmore Funeral Home". Nu berättar den rätta upphovsman om kampanjen för CNN.

Bilder och filmer på en svart lastbil med texten ”Don’t get vaccinated”, på svenska ”Vaccinera dig inte”, spreds i veckan efter att lastbilen i söndags setts köra runt på gatorna i Charlotte, North Carolina, USA. Under budskapet stod ett namn på en begravningsbyrå och en adress till deras hemsida.

Begravningsbyrån finns dock inte på riktigt. Besöker man hemsidan möts man istället av meddelandet ”Vaccinera dig nu. Om inte så ses vi snart.”. Klickar man på meddelandet omdirigeras man istället till ett lokalt sjukvårdsföretags hemsida som har vaccinerat tusentals personer i staden.

Ville skapa en kampanj som stack ut

Mannen bakom kampanjen heter David Oakley och äger reklambyrån Boone Oakley. Han berättar för CNN att han hade tröttnat på alla vaccinationskampanjer som med samma ord uppmanade folk att vaccinera sig och ville istället göra en kampanj som stack ut från mängden. Till skillnad från budskapet som tapetserats på lastbilen menar han att han absolut vill att folk ska vaccinera sig.

– Jag känner att de vanliga kampanjerna fungerar inte. Vi ville istället göra något som fick folk att se saker från ett annat perspektiv, säger han till CNN.

Han berättar att man funderade över vilka som skulle gynnas av att folk inte vaccinerade sig och då föddes idén med begravningsbyrån.

– Faktum är att det är de som inte vaccinerat sig som dör (i covid-19, reds.anm). Vilka är det då gynnas av att folk dör? Jo, begravningsbyråer, säger han till CNN.

För fem år sedan dök en liknande kampanj upp i Kanada. Bilister som körde på en motorväg i Toronto möttes då av en skylt med budskapet ”text and drive”, på svenska ”sms:a och kör”. Under budskapet fanns företagsnamnet ”Wathan Funeral Home”, även denna en begravningsbyrå som inte existerar. Den gången var det en kanadensisk reklambyrå som låg bakom kampanjen.

LÄS MER: Indien godkänner nytt vaccin – det här vet vi

LÄS MER: Kritik mot nya covidregler – "luktar rasism"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.