Expert: Planet överbelastades sannolikt

Det thailändska Gripen-plan som störtade under en flyguppvisning blev sannolikt omöjligt att hantera efter ett pilotfel, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll. Tillverkaren Saab vidtar inga åtgärder efter kraschen.

ANNONS
|

Ett videoklipp på Youtube visar hur det svensktillverkade Gripen-flygplanet dånar fram över ett flygfält i Hat Yai i Songkhla, hur det vänder i luften och därefter flyger med full fart rakt ner i backen. Stridsflygplanets pilot Dilokrit Pattavee lyckades inte skjuta ur sig och omkom i kraschen, som inträffade vid halv tio-tiden på lördagen under en flyguppvisning, skriver Bangkok Post.

Saab: Är beklagligt

Helene Lindstrand, presschef på Saab som tillverkar Gripen, vill inte uttala sig om möjliga orsaker till kraschen, men konstaterar att de står beredda att bistå haveriutredningen med information om flygplanet. Saab kommer inte att vidta några åtgärder med anledning av det som inträffat.

ANNONS

- Vi samlar kunskap och information om det som inträffar på olika sätt, så vi följer naturligtvis det som händer, säger Lindstrand till TT.

- Det är en oerhört tråkig dag, framför allt tänker man på personerna som är direkt inblandade, piloten som dessvärre omkom och hans familj. Det är beklagligt, säger hon.

Expert: Förmodligen pilotfel

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert, säger att en hypotes är att piloten begick ett misstag som ledde till en kedjereaktion där flygplanet till slut blev omöjligt att hantera. Bakgrunden till teorin om ett pilotfel är att Gripens mjuk- och hårdvara enligt Hans Kjäll är i stort sett felsäker.

- Det skulle kunna vara initierat av ett pilotfel, men i det här läget är det oerhört svårt att säga varken det ena eller det andra. Det är sannolikt att han gör något felaktigt, som i sin tur gör att systemet flippar ur, säger Hans Kjäll.

ANNONS

Uppvisningar är dessutom mer olycksdrabbade än vanliga flygningar eftersom piloten ska visa flygplanets maximala manöverbarhet och prestanda, ofta inom ett trångt område.

- Ibland kan det vara ett ganska stressigt program. Erfarenheten och statistiken visar att det är lättare att göra misstag, säger Kjäll.

Människan begränsar

Den thailändska maskinen är det sjunde Gripen-planet som förstörs i en krasch, men Dilokrit Pattavee är den första piloten som inte lyckats rädda sig vid haveriet. Hans Kjäll tror att piloten kan ha förlorat medvetandet på grund av g-krafterna, och därför misslyckats med att skjuta ur sig.

- Du får så hög g-påkänning att du inte kan göra någonting rationellt. Det bara blixtrar till. Människan är det begränsande i Jas, flygplanet tål mycket mer än människan, säger Hans Kjäll.

Thailand har köpt tolv Gripen, ombyggda och moderniserade plan som tidigare använts av Sveriges flygvapen. När de sista planen levererades 2013 signalerade Thailand att det kan finnas intresse av att köpa fler plan från Sverige.

ANNONS

Fakta: Tidigare Gripen-krascher

2015 gled ett Gripenplan som hyrdes av Ungern av landningsbanan på en flygbas i Tjeckien och totalförstördes. Samma år tvingades en ungersk pilot skjuta ur sig på landningsbanan efter en misslyckad landning.

2007 orsakade fel på ett utskjutningshandtag att ett Gripenplan kraschade utanför Vidsel i Norrbotten.

2005 störtade ett Gripenplan i Hanöbukten utanför Kristianstad.

1999 störtade ett plan i Vänern under en luftstridsövning.

1993 kraschade ett Gripenplan intill tusentals åskådare på Vattenfestivalen i centrala Stockholm.

1989, medan Gripen utvecklades, kraschade ett plan under en testflygning i Linköping.

Källa: TT

ANNONS