Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Korna är avslappnade, men gränsläget spänt. Hitom floden ligger Panemuné i EU-landet Litauen. På andra sidan finns staden Sovjetsk i ryska Kaliningrad. Bild från i våras.
Korna är avslappnade, men gränsläget spänt. Hitom floden ligger Panemuné i EU-landet Litauen. På andra sidan finns staden Sovjetsk i ryska Kaliningrad. Bild från i våras. Bild: Christine Olsson/TT

Expert: I värsta fall hotar kaos i Kaliningrad

Trots att det ligger "i hjärtat av Europa" är Kaliningrad ganska bortglömt. Men nu har den ryska exklaven hamnat i stormens öga i krigskrisen mellan Ryssland och EU.
– Om problem i Kaliningrad leder till totalt kaos där, har vi något svar på det? frågar sig Alex Clarkson, Europaexpert på King's College i London.

Med en befolkning på mindre än en miljon är Kaliningrad-området bara en skärva av det jättelika ryska riket. Men läget, vid Östersjöns strand bara ett 30-tal landmil från Öland och Gotland, gör det till en väldigt speciell skärva.

Den ryska exklaven försörjs via en flitigt använd järnväg som går genom Litauen och Belarus till Moskva. Så när EU- och Nato-medlemmen Litauen nu i veckan gjort klart att krigssanktionerna mot Ryssland ska gälla för transittrafiken blir reaktionerna starka i Moskva.

Kreml-regimen har hotat med "motåtgärder", och Sveriges tidigare stats- och utrikesminister Carl Bildt har varnat att grälet kan utvecklas till "en konflikt i konflikten".

Militär utpost

Alex Clarkson påpekar att Kaliningrad må ligga perifert i Ryssland, men i gengäld centralt i Europa.

– Detta är precis på andra sidan Östersjön från er, säger han i telefon till TT, och låter oroad för en kris i exklaven.

– Det skulle påverka alla, på ett sätt ingen annan rysk region skulle kunna göra.

Ekonomiskt fyller Kaliningrad för tillfället ingen viktig funktion för Ryssland. Förhoppningen har genom åren varit att exklaven skulle bli ett slags nav för handel med EU, men sedan Ukrainakrigets utbrott ligger alla sådana planer på is.

Men det är en strategiskt tung militär utpost. Och, betonar Clarkson, en psykologiskt avgörande pusselbit i den ryska självbilden av ett jätterike som sträcker sig från väst till öst.

Farlig spiral

Ända sedan relationerna Moskva–EU började kantra i och med den ursprungliga invasionen av Ukraina 2014 har Kaliningrads ekonomi vacklat. EU:s sanktioner omfattar inte livets nödtorft som mat och läkemedel, men risken är ändå överhängande att en litauisk delblockad leder till galopperande inflation, arbetslöshet och missnöje i området. Och det kan i värsta fall starta en farlig spiral, enligt Clarkson.

– Moskva kan misstolka det som att väst är inne och rotar i Kaliningrad, och då gå in med massivt våld för att slå ned missnöjet.

– Så risken är inte protester i sig, utan att ledarna i Moskva är så paranoida, så övertygade att vi tänker ta Kaliningrad ifrån dem, att de går bärsärk mot den lokala befolkningen.

Kaliningrads läge i Östersjöområdet.
Kaliningrads läge i Östersjöområdet. Bild: Björn Hellström/TT
Vägen mot gränsen till ryska Kaliningrad. Bild från i våras.
Vägen mot gränsen till ryska Kaliningrad. Bild från i våras. Bild: Christine Olsson/TT
Alex Clarkson.
Alex Clarkson. Bild: King's College London/TT

Fakta: Kaliningrad

Kaliningrad är en rysk så kallad exklav, alltså ett område som ligger fysiskt åtskilt från resten av landet. Exklaven är omgiven av Östersjön i väster, Polen i söder och Litauen i norr och öster.

Ytan är 15 100 kvadratkilometer, motsvarande ungefär fem Gotland.

Huvudorten heter också Kaliningrad, och var under namnet Königsberg tidigare huvudstad i tyska Östpreussen. Efter andra världskriget delades området mellan Polen och Sovjetunionen.

Området klipptes av från övriga Ryssland i och med Sovjets sönderfall och Litauens självständighet i början av 90-talet. Tyska medieuppgifter har gjort gällande att Ryssland i den vevan, i desperat behov av resurser, erbjöd Tyskland att köpa tillbaka Kaliningrad. Men i så fall sade Tyskland nej, och uppgifterna har aldrig bekräftats.

I dag förbinds Kaliningrad med övriga Ryssland via järnväg genom Litauen, en havsrutt genom Östersjön, och en smal flygkorridor som också går över Östersjön. Större delen av transporterna har länge gått med tåg, och Ryssland anses inte ha resurser att snabbt ersätta dem med fartyg eller flyg.