Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Ett Boeing 737-plan från flygbolaget Lion Air. Arkivbild.

Expert: Haveriet liknar tidigare flygkrasch

Flygplanet som kraschade i Etiopien var ett nytillverkat Boeing 737, av samma modell som planet som störtade i Indonesien i höstas. Olyckorna liknar varandra, enligt Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.

Över 150 människor omkom när ett Boeing 737 MAX 8 på väg från Etiopien till Kenya störtade på söndagsmorgonen, bara några minuter efter start.

Flygplanet är av samma typ som det indonesiska Lion Air-plan som kraschade i oktober, 13 minuter efter start från Jakarta, och där alla 189 människor ombord omkom.

- Det här haveriet liknar ganska mycket det i Indonesien. Det är samma flygplanstyp och ungefär samma tidsaspekt. Men vi vet inget om ingredienserna än, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.

För tidigt

Båda planen har dessutom haft en fartinstabilitet i början av flygningen – vilket ytterligare tyder på att de kan ha haft samma problem, enligt Hans Kjäll.

Det är ännu för tidigt att säga vad som är orsaken till att det etiopiska planet störtade. Planets svarta låda behöver analyseras, vilket kan ta några dagar.

I ett uttalande skriver Boeing att de "med djup sorg tagit emot beskedet att passagerarna och besättningen på Ethiopian Airlines Flight 302, en 737 MAX 8, har omkommit",

"Tekniker från Boeing står redo med teknisk assistans på begäran och under ledning av USA:s nationella transportsäkerhetsstyrelse", skriver bolaget.

Svåra konsekvenser

Planet i Indonesien kraschade efter det att nödsystemet felaktigt gått i gång och aktiverat autopiloten som styrde planet nedåt. Piloterna hade sedan inte utbildning nog att ta över manuellt och planet kraschade i havet.

- Det var ett tekniskt fel och ett pilotfel, säger Hans Kjäll.

Skulle haveriet i Etiopien visa sig bero på ett liknande problem med Boeings nya flygplansmodell, som lanserades 2017, kan det få svåra konsekvenser för flygplanstillverkaren, bedömer Kjäll. Bolaget ska leverera flygmodellen till flera kunder.

- Om modellen är haveribenägen är det inte bra. Det kan innebära att planen blir groundade (inte får lyfta), säger Hans Kjäll.