Europas farligaste städer

ANNONS
|

Ifjol var risken att dödas i trafiken sex gånger större i slovenska Ljubljana än i österrikiska metropolen Wien några tiotal mil norrut. Och jämfört med Berlin är Ljubljana åtta gånger farligare.

Det visar siffror från Europeiska Transportsäkerhetsrådet (ETSC).

Flest dödsfall förra året bland huvudstäderna hade grekiska Aten med 226 omkomna följt av 222 i London. Men tar man hänsyn till att London är EU:s största stad, är trafiken inte särskilt farlig där. Förra året dödades 2,95 trafikanter per 100000 invånare på the streets of London att jämföra med genomsnittet på 3,95 för EU-ländernas huvudstäder.

Den som bevittnat kappkörningarna mellan trafikljusen i Aten och Rom förvånas inte över att dödstalen där ligger en bra bit över medelvärdet med 6,55 respektive 6,02 per 100000 invånare under fjolåret.

ANNONS

De nordiska huvudstäderna är alla hyggligt säkra, men Köpenhamn skiljer ut sig med ett befolkningsrelaterat dödstal som de senaste två åren ligger 60-70 procent högre än i Oslo, Helsingfors och Stockholm.

Sammanlagt dödades förra året 1560 människor i trafikolyckor i de 27 EU-ländernas huvudstäder, och under hela det sista årtiondet har minst 24000 människor mist livet.

Mest utsatta är fotgängare, som utgör i genomsnitt 43 procent av dödsoffren. Därefter kommer bilåkare (26) och kollektivresenärer (21).

Cyklister utgör 5 procent, men här är skillnaderna slående med betydligt större andel av de dödade i cykelstäderna Köpenhamn och Amsterdam. Dronningens by på andra sidan Öresund har genom detta störst andel oskyddade trafikanter bland de dödade.

EU har satt som mål att halvera vägdöden mellan 2001 och 2010. Det fordrar en genomsnittlig minskning med 7,4 procent per år, men huvudstädernas ligger hittills bara på -5,3 procent i snitt.

Tio av städerna ligger dock bättre till med en årlig nedgång som är större än vad som krävs för att nå målet 2010. Bäst har det gått för Lissabon följt av Oslo och Stockholm.

Tre städer har gått åt fel håll sedan 2001. Det är Ljubljana, Bukarest och Vilnius, alla belägna i det tidigare östblocket och som nu med stigande välstånd har en växande bilpark och trafik.

ANNONS

Maltas lilla huvudstad Valetta med bara 9000 invånare är ett särfall och hålls utanför mätningen. I stans trånga gränder har ingen dödats i trafiken sedan åtminstone 1996.

Farligast och säkrast

Dödstal

Ljubljana12,98

Vilnius12,09

Riga9,69

Nicosia7,01

Bratislava6,57

- - -

Stockholm2,04

Helsingfors1,93

Oslo1,82

Paris1,70

Berlin1,64

Dödsoffer i trafiken per 100000 invånare 2007.

Källa: European Transport Safety Council.

ANNONS