Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En EU-strategi behövs för att främja data- och tv-spelsmarknaden i Europa, anser EU-parlamentets kultur- och utbildningsutskott. Arkivfoto.
En EU-strategi behövs för att främja data- och tv-spelsmarknaden i Europa, anser EU-parlamentets kultur- och utbildningsutskott. Arkivfoto. Bild: Nora Lorek/TT

EU-parlamentet vill ha tv-spel i skolan

Utnyttja tv- och dataspel som läromedel i skolan – och skapa fler spel som sprider europeiska värderingar och mångfald.
Maningen kommer från EU-parlamentets kulturutskott som nu efterlyser en gemensam plan från Bryssel.

Rätt strategi är nödvändig i många tv- och dataspel. Men också för hela spelmarknaden, anser ledamöterna i EU-parlamentets kultur- och utbildningsutskott.

Därför vill man nu att EU-kommissionen ska ta fram en långsiktig dataspelsstrategi för att bland annat bättre kunna hjälpa spelbolag att utvecklas och hitta personal.

"Tv- och dataspelsindustrin är och kommer att vara i konstant behov av finansiering och investeringar som EU borde kunna hjälpa till med", konstateras i förklaringen till en resolution som godkändes av utskottet i början av oktober.

Främja mångfald?

I resolutionen – som hela parlamentet ska debattera på onsdag och rösta om på torsdag – betonas att "tv- och dataspel och e-sport kan främja europeisk historia, identitet, kulturarv, värderingar och mångfald genom uppslukande upplevelser".

Därför vill utskottet att EU-kommissionen bland annat skapar en akademi för att prisa just sådana spel. Och även se till att "kulturellt betydande" spel bevaras för eftervärlden.

Utskottet pekar också på att spel kan vara ett värdefullt verktyg i skolan, inte minst för att utveckla ett kreativt tänkande. Samtidigt varnar man för att intensivt spelande kan leda till beroenden.

Även e-sport

Parlamentets resolution tar även upp e-sport, bland annat med uppmaning att införa samma visumregler för inresande e-sportare som för andra idrottare och kulturutövare.

Än så länge är resolutionen bara ett inspel med önskemål om vad som borde göras. Liberala franska EU-parlamentsledamoten Laurence Farreng, som hanterar frågan för kulturutskottet, konstaterar hur som helst att branschen är viktigare än vad många tror.

"Vad som började som något marginellt för en handfull insatta har på några få decennier blivit något vanligt som hälften av alla européer mellan 6 och 64 år ägnar sig åt, på telefoner, datorer och spelkonsoler", skriver Farreng om resolutionen.