Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det här ligger bakom Facebooks algoritm

Vad är det som avgör vilka statusar som hamnar överst när du loggar in på Facebook? Algoritmen bakom beslutet har i alla år varit hemligt. Tills i dag. Som enda redaktion i Sverige har GP idag fått tillgång till Facebooks fem kärnvärden som ligger till grund för algoritmen som styr flödet när vi loggar in.

Varje dag påverkas miljontals Facebookanvändare i Sverige av vilka statusar som syns överst när man loggar in på Facebook.

För det är knappast det allra senaste från dina vänner. Istället är det en skräddarsydd löpsedel som Facebook skapat utifrån vilket innehåll som sannolikt kommer att engagera dig mest på sajten.

Det innebär att Facebook har stor makt över din omvärldsbild och vilken information som når dig. Och det är också därför Facebook nu avslöjar vilka värderingar som styr den utvecklingen.

- Vi förstår att vi behöver bli mer transparenta med hur vi tänker kring vår News feed, och därför delar vi nu våra värderingar med er, berättar Facebooks direktör för produktutveckling, Adam Mosseri, för GP.

I dokumentet som GP har fått del av listas de fem kärnvärden som Facebooks avancerade algoritm vilar på:

“Vänner och släkt först”

Hur mycket information du än dränks i, ska Facebook försöka förstå vilka vänner och släktingar du uppskattar mest och lyfta deras statusar högt i ditt flöde. Det är den första och mest grundläggande värderingen i utvecklandet av Facebooks algoritm.

Utöver detta har Facebook kunnat märkt av två starka förväntningar om innehållet. 

A) Användarna vill känna sig upplysta. Oavsett om det handlar om lokala nyheter, ett nytt recept eller en uppdatering från en kändis vill man känna sig upplyst med något som är relevant - för just mig.

B) Användarna vill bli underhållna. Roliga bilder, filmer, live-video eller bara kul uppdateringar. Facebook vet att du vill skratta eller bli underhållen och försöker hitta sådant som passar din humor.

“En plattform för alla idéer”

Facebook gör inget urval urval och moraliserar inte över dina preferenser, eller “hjälpa” dig upptäcka nya saker. Deras uppgift är att matcha dig med det innehåll som du tycker är mest meningsfulla och engagerande. Detta gäller för allt utom det som bryter mot Facebooks uppförandekoder (som avvisar exempelvis hat, mobbing och för mycket naken hud).

“Autentisk kommunikation”

Innehåll som uppfattas som genuina, uppriktiga, tillförlitliga och ärliga är Facebooks styrka, enligt dem själva. Därför ska deras algoritmer jobba hårt med att minska sådant som upplevs spammigt, sensationslystet och vilseledande.
“Du kontrollerar din egen upplevelse”.

Facebook ska jobba för att bygga in fler verktyg så att du kan anpassa ditt Facebook mer till dig. Flera sådana verktyg finns redan idag, där du kan välja att du alltid vill se det senaste innehållet från en viss person eller “avfölja”, och “gömma” källor. 

“Konstant förbättring”

Facebook menar att de i dag bara är 1 procent klara med sin news feed och att de behöver vara fortsatt känsliga för användarnas feedback. 

I samband med att Facebook berättar om sin sina värderingar, berättar man också att Facebook framöver kommer att prioritera uppdateringar från vänner och familj ännu mer, och minska räckvidden för företagens Facebooksidor. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.