Mer än hundra personer deltog i räddningsinsatsen, och de som kom till olycksplatsen möttes av en sorglig syn, säger räddningsledaren Andreas Tobler vid en presskonferens.
- Det gick inte att hitta några överlevande. Alla hade dött av sina skador.
Planet, ett av modellen Junkers Ju-52, hade plats för 17 passagerare och tre besättningsmedlemmar och var fullbokat. De omkomna, åtta par och fyra som flög ensamma, var i åldrarna 48 till 84 år, elva män och nio kvinnor. Samtliga kom från Schweiz utom ett par från Österrike och deras son.
Störtade lodrätt
Daniel Knecht som leder haveriutredningen vill inte spekulera i olycksorsaken, men säger att man tidigt kunnat fastställa vissa fakta.
- Planet kraschade närmast lodrätt i hög hastighet. Det finns inget som tyder på att det kolliderat med något, eller att det hade skador, eller att något lossnat i luften.
Haveriutredningen försvåras av att planet är gammalt och saknar svart låda.
- Flygplanets ålder har inte med säkerheten att göra så länge det är i bra skick, understryker Knecht.
Olycksplatsen är avspärrad och kommer att förbli det tills den tekniska undersökningen är klar, de omkomnas kvarlevor borttransporterade och planet bärgat.
- Det kommer att dröja flera dagar innan den rättsmedicinska undersökningen är klar och de omkomna kan identifieras, säger Andreas Tobler.
"Fruktansvärd förlust"
Det kraschade planet var byggt 1939 och tillhörde U-Air, en vänförening till schweiziska flygvapnet som erbjuder upplevelseresor. Kurt Waldmeier, vd och grundare, säger på presskonferensen att det är den värsta dagen i föreningens 36-åriga historia.
- Vi har alla lidit en fruktansvärd förlust.
Han betonar att alla deras flygplan flygs av erfarna yrkespiloter. De båda omkomna piloterna var båda 63 år gamla och hade 30 års yrkeserfarenhet. Flygvärdinnan hade arbetat i över 40 år. Olycksplanet flögs senast i juli och det hade inga kända tekniska problem.
Fakta: Junkers Ju-52
Junkers Ju-52 började tillverkas i början av 1930-talet och tillverkades till 1952. Det är flygplanstillverkaren Junkers mest kända flygplan, vid sidan av störtbombflyget Ju 87 Stuka.
Fram till 1933 tillverkades det endast i civila varianter och var ett populärt passagerarplan.
Planet har fått smeknamnet "Tante Ju".
Det nu störtade planet har använts i två Hollywoodfilmer – "Örnnästet" från 1968 med Clint Eastwood och Richard Burton och "Valkyria" med Tom Cruise från 2008.