Under förra hösten granskade GP resandet inom Västra Götalandsregionen. Även om resorna totalt sett minskat, fanns klara skillnader mellan olika organisationer inom regionen.
Bland annat visade GP:s granskning hur Sahlgrenska universitetssjukhusets medarbetare stod för 55 procent av flygresorna i regionen, och att sjukhusdirektören Ann-Marie Wennberg var den som genomförde flest Stockholmsflygningar.
– Det handlar om punktligheten. Jag litar inte på tåget, sade hon då.
LÄS MER:Så flyger vi efter corona: slutet för långresor
Flygresor i undantagsfall
Samtidigt visade GP:s granskning att tåget under förra året var punktligare än flyget till Stockholm.
I riktlinjerna skriver regionen att flygresor kortare än 50 mil samt Stockholmsresor endast får ”användas i undantagsfall och om särskilda skäl föreligger”. Trots det genomfördes 1 403 resor av den typen mellan augusti 2018 och juli 2019, kunde GP visa.
Extra avgift för vissa resor
2016 började Västra Götalandsregionen arbeta mer intensivt för att resorna skulle bli mer klimatsmarta. Totalt sett har det trots allt inneburit en minskning. Från drygt 4 600 inrikesflygningar 2016 till 2 300 inrikesflygningar under helåret 2019, rapporterar P4 Göteborg.
– Ett instrument som vi använder är att vi har ett klimatväxlingsprogram, som lägger på en extra avgift för förvaltningarna när personalen flyger i stället för att ta tåget till exempel, säger miljöchefen Gustaf Zettergren till radiokanalen.
LÄS MER:Tåget punktligare än flyget till Stockholm
Har köpt in elcyklar
Olika destinationer har olika stora extraavgifter, baserat på vilka alternativa möjligheter som finns på sträckan.
– Resor till Köpenhamn, Oslo och Stockholm – där vi ser att det finns alternativ till flyget – får man betala 1 000 kronor extra för.
Pengarna som sparas in används i stället till att underlätta för klimatsmartare resor. Bland annat har de gått till inköp av laddstolpar för elfordon, elcyklar och ett cykelgarage, rapporterar P4 Göteborg.
LÄS MER:Chefen som flyger mest – trotsar regionens miljöpolicy