Ny fabrik - över 100 jobb till Västsverige

Benders industrier växer i Uddevalla. 100 jobb har skapats, varav 40 redan är på plats. Och fler ska det bli när Sörviksberget tas bort och ersätts av en betongfabrik med ny teknik.

ANNONS
|

I nya fabriken ska man tillverka produkter som redan finns i sortimentet, men med modernare teknik, berättar Benders vd Ove Bender och låter lagom hemlig. När vi frågar om det är takpannor som ska gjutas i nya fabriken drar han lite på orden, och säger att fabriken ska innehålla en helt ny tillverkningsprocess för produkter som man redan framställer.

Tre till fyra års byggtid

Han vill ännuinte peka ut vilka produkter det handlar om när den kommer igång om några år.

– Först ska hela berget tas bort. Det kanske tar tre eller fyra år innan det står en fabrik här i stället, med tillhörande ny fartygskaj. För först måste Peab jobba färdigt med att ta bort berget.

ANNONS

En ny fabrik av större format kommer att leda till många nya jobb i Uddevalla.

Men hur många anställda det kommer att behövas för att driva cementfabriken är ännu för tidigt att tala om, säger Ove Bender.

Just den här dagen har han kommit till Uddevalla från Edsvära i Skaraborg, där Benders moderanläggning, huvudkontoret, ligger kvar och där allting en gång började med takpannetillverkningen.

Den startades avpappan Karl- Erik Bender på 1960-talet. Sedan 1996 är det Ove Bender som vd och koncernchef som håller i taktpinnen för hur snabbt koncernen ska växa.

"Ett kanonläge för oss"

Frågan är om Uddevalla blir Benders huvudkontor? För här har man järnvägskontakt med bland annat egen rangerbangård, motorväg tätt intill och dessutom tillgång till transporter på världshavet och nära till bergbrott i norra Bohuslän.

– Ingen tvekan om att det här är ett kanonläge för oss, säger Ove vars verksamheter runt om i Sverige och Europa numera i dagsläget omsätter drygt två miljarder kronor om året.

Alldeles bakom kontoretpå Sörvik bygger Benders en av Europas största blandarstationer. Det sker i den före detta bilfabrikens verkstadsbyggnad. I den gjuter man redan väggelement, trappor, bjälklag i cement, grundelement och andra infrastrukturprodukter.

Rekrytering pågår

Den aktuella blandarstationen ska byggas i högbyggnaden där Bendersskylten syns i dag. Med diverse kringutrustning och maskiner tas 35 000 m2 av de 100 000 m2 som Volvo använde i anspråk.

ANNONS

Produktionen av byggprodukter i betong ska stötta Benders fabrik i Strängnäs, så att man klarar efterfrågan. Det kommer att behövas montörer, projektledare produktionspersonal och konstruktörer. Totalt blir det 100 nya jobb inom betongdelen, varav 40 redan finns på plats. Rekrytering till den nya fabriken sker just nu.

Bostadshus i delar, levereras härifrån fabriken till kunder i hela landet. Verksamheten växer och bara under de senaste månaderna har man här anställt 40 personer.

Förutom betongverksamheten kommer det även behövas mer personal inom logistik.

– Innan årsskiftet kommer vi att behöva nyanställa ytterligare 80, berättar Ove Bender och ser rätt nöjd ut med utvecklingen i Uddevalla.

På enorma ytorbakom den här fabriken bygger Benders upp ett jättelikt logistikcenter, där många typer av Benders produkter lagras innan de körs vidare till kunder i hela Europa. För att hålla ordning på allt har man nyanställt 15 personer under våren och sommaren.

De ska se till att mellan 60 och 70 lastbilar blir lastade med rätt produkter – takpannor, markstenar och alla möjliga granitprodukter – varje dygn.

– Målet är att en bil ska kunna lasta och vara i rullning igen på tio minuter. Vi jobbar hårt med effektivisering, säger Ove Bender och berättar sedan att alla lokaler på området nu är uthyrda.

ANNONS

När vi besöker området pågår diskussion mellan Benders och det senaste företaget, Stålprofil, som flyttar från annan adress i Uddevalla till Benders område i Sörvik.

Köpte område av Volvo

Benders köpte fabriksområdetpå 150 hektar av Volvo 2013. 2014 började man ta hand om den nya koncerndelen och har i dag hyrt ut det mesta av lokalerna. Just nu finns nygjorda uppställningsytor på 75 000 kvadratmeter lediga, som Benders tänker använda för kommande behov.

Koncernen äger egna lastbilar och har ett samarbete med familjeföretaget Braås Åkeri, som helt ägnar sig till att köra Benders produkter samt sköter alla transportplanering åt koncernen i Norden.

Benders Air flyger koncerndirektionen dit den vill och hämtar kunder från hela Europa. När flygbolaget inte används av ledningen fungerar det som taxiflyg.

Ett av koncernens bolag, Stall & Stuteri Palema, sysslar helt med trav och att föda upp travhästar och avelsdjur.

Benders själva har över 100 anställda i Uddevalla (lagerarbetare, tjänstemän och produktionspersonal) och det ska bli fler.

– Vi har ett fantastiskt område att utveckla i hamnen och det finns mycket kvar att göra här, säger Ove Bender som också gläds åt den kommunala fartygshamnens utveckling.

– Det är klart att vi står bakom att hamnen vill ut på Fröland och att man vill ha järnväg dit. Det är bra för oss och det är bra för dem om vi har samma tankar om framtiden.

ANNONS

Han har talat med kommunledningen och hamnledningen åtskilliga gånger om behovet av att bygga mer järnväg.

Men ni ska ju bygga en egen kaj, behövs då hamnen?

– Alla gynnas av att hamnen får utvecklas.

Benders planerar också att bygga upp en ny, permanent avdelning i Uddevalla där man ska visa upp alla sina produkter; marksten, murar, plattor, betongpannor, lertegel, isolering, smågatsten, väggar i lättklinker, produkter för infrastruktur till vägar och järnvägsmiljöer.

Framför allt harman tänkt sig en stenutställning med produkter av granit som i dag bryts i Ävja i norra Bohuslän.

Sysselsätter lika många som bilfabriken gjorde

I Benders lokaler på Sörvik finns 14–15 företag och industrier som hyr in sig på området. De bedöms i dag sysselsätta lika många som bilfabriken en gång gjorde.

Några mil norrut i Bohuslän i Evja stenbrott har man investerat 50 miljoner i en stenhuggarmaskin som kan klyva granit effektivt och kvalitetsmässigt.

– Effektiviseringen i den nya här nya produktionslinjen innebär att man helt enkelt stoppar in stenblocken i ena ändan av maskinen och i den andra ändan kommer det senare ut färdiga produkter, förklarar Ove Bender pedagogiskt.

Maskinen har koncernen tillsammans med hjälp utifrån konstruerat själv.

– Den bidrar till rationalisering. Det är de tyngsta jobben som försvinner. Satsningen på att förädla svensk granit innebär att vi kan importera sten från utlandet i mindre omfattning och det är ju miljöriktigt.

ANNONS
ANNONS