Stora planer. Just nu skär järnvägen rakt igenom Mölnlycke centrum. Något Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda, vill ändra på. Bild: Karina Hansson
Stora planer. Just nu skär järnvägen rakt igenom Mölnlycke centrum. Något Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda, vill ändra på. Bild: Karina Hansson

Mölnlycke planerar nytt stationsområde

ANNONS
|

En del av den planerade höghastighetsbanan mellan Göteborg och Stockholm ska gå mellan Mölnlycke och Bollebygd. Det innebär att Mölnlycke centrum och Landvetter flygplats får varsin station längs spåret.

Sedan 2015 har Härryda kommun skissat på en helhetslösning av stationsområdet i Mölnlycke. I dag består en stor del av området runt järnvägsstationen av parkering, industribyggnader och ett resecentrum. Nu har kommunen tagit fram en reviderad skiss.

– Vi har många öppna ytor med parkeringar, säger Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

I den nya skissen har de fem spåren som planeras genom Mölnlycke sänkts ner i höjd med den nuvarande busstationen och över spåren planeras en överdäckning. Tre spår för regional- och lokaltrafik kommer att få perronger medan höghastighetstågen ska gå i egna spår utan perronger, då de inte kommer att stanna i Mölnlycke. Lokaler och cirka 1 000 bostäder planeras på båda sidor om överdäckningen.

ANNONS

– Vi vill passa på att göra en bra utveckling av hela samhället, det är en del i kommunens samhällsbyggnadsprogram, säger Per Vorberg.

För kommunstyrelsens ordförande handlar det om att få bort den barriär genom samhället som järnvägen i dag utgör. Samtidigt är det tänkt att genomfartsvägen längs Mölndalsån ska flyttas till den andra sidan av spåren.

Men alla Mölnlyckebor är inte positivt inställda till idéerna och när en kommundelsdialog genomfördes i början av mars upplevde några av dem att de skulle få ha synpunkter inför ett remissvar som kommunen skulle skicka till Trafikverket.

– De vill inte ha synpunkter, det är som en skendemokrati, säger Lena Haldin, som var en av de som besökte kommundelsmötet.

Men enligt Per Vorberg handlade mötet inte om att ta in synpunkter inför svaret till Trafikverket utan för att få in synpunkter på stadsutvecklingen av hela tätorten inför planeringen av bland annat stationsområdet. För Per Vorberg är det viktigt att Härryda fortsätter att utvecklas då kommunen, liksom många andra, brottas med bostadsbrist.

Nu jobbar kommunen med att ta fram ett detaljplaneförslag i samarbete med Trafikverket och fastighetsägarna. Målsättningen är att gå ut på samråd under hösten.

– Vi är överens om huvuddragen i skissen, säger Anna Lundqvist, projektledare för Mölnlycke nya stationsområde, och säger att hela syftet är att utveckla Mölnlycke centrum och att kommunen strävar efter att vara transparanta genom hela planeringen.

ANNONS

Fakta: Höghastighetståg

  1. Trafikverket planerar för en dubbelspårig järnväg för höghastighetståg mellan Göteborg och Borås. Detta är första led i en höghastighetsbana mellan Göteborg och Stockholm.
  2. Landvetter flygplats får en station längs vägen.
  3. För Mölnlyckes del blir det inget stopp men däremot kommer snabbare regionaltåg att stanna där. För att möta detta i Sverigeförhandlingen så har Härryda kommun förbundit sig att bygga 3 000 nya bostäder under en tioårsperiod.
ANNONS