Snart historia. STO-kommunerna hoppas att färjan mellan Kolhättan på fastlandet och Svanesund på Orust ska ersättas av en bro. Arkivbild: Ingvar Spetsmark
Snart historia. STO-kommunerna hoppas att färjan mellan Kolhättan på fastlandet och Svanesund på Orust ska ersättas av en bro. Arkivbild: Ingvar Spetsmark

Kräver bro till Orust

En bro mellan fastlandet och Orust har diskuterats i flera år. Nu får frågan nytt liv.

ANNONS
|

Långa köer på Tjörnbroarna innebär stora problem för invånare och näringsliv på Tjörn och Orust. I dag måste till exempel all trafik stoppas i båda riktningarna om en lastbil eller långtradare ska köra igenom tunneln på Stenungsön.

Det finns en överenskommelse inom STO (Stenungsund, Tjörn och Orust) om att, utifrån Nordvästsvenska initiativet, driva frågan om en bro till Orust för att avlasta trafiken på Tjörnbroarna, men den har gått på sparlåga. Nu har Orust tagit tag i frågan igen.

– Det som är styrkan den här gången är att konstellationen även innehåller näringslivet, säger Lena Tegenfeldt, förvaltningsområdeschef för samhällsutveckling i Orust kommun.

ANNONS

Med hjälp av pengar från Västra Götalandsregionen har kommunen tagit fram en ekonomisk bedömning av en ny broförbindelse mellan fastlandet och Orust. I den ställs två alternativa vägar med bro mot varandra och dessa kostnader ställs sedan mot fortsatt färjetrafik. Bedömningen är än så länge inte heltäckande.

Nu ska materialet presenteras för STO-kommunernas ledningar 21 december. Tanken är att den ska fungera som ett underlag för fortsatt brodiskussion.

– Jag tycker att det är positivt och fantastiskt att vi kommit så här långt i den här frågan, den har legat i träda ett tag nu, säger Kerstin Gadde (S), kommunstyrelsens ordförande på Orust.

Nu gäller det för kommunerna, som tillhör olika regionalförbund, att få med GR och Fyrbodal på tåget för en framtida finansiering.

– Vi måste avlasta Tjörn. Vallhamn växer och transporter stoppar upp på länsväg 160 i dag, säger Kerstin Gadde, som även ser att kommunens planer för Svanesund kräver en annan infrastruktur än i dag.

Någon tidsplan för när en bro kan bli aktuell finns inte i dag.

– Nej, inte i detalj, det här är än så länge jättelångsiktigt, men planen är ganska given och innehåller regionala planer som spelar in till Fyrbodal och Göteborgsregionen, säger Lena Tegenfeldt.

ANNONS

Även i Stenungsund ser man positivt på Orusts initiativ i brofrågan.

– Vi ger allt stöd till detta, det vore fantastiskt med en bro till Orust, säger Sofia Westergren (M) kommunstyrelsens ordförande, som säger att en bro till Orust egentligen började planeras långt innan Tjörnbron.

Enligt Sofia Westergren är det helt avgörande med en bro till Orust för att för att lösa trafikinfarkten på väg 160.

–Det måste till en förändring, det här är tre kommuner på frammarsch och med en stark tillväxt, säger Sofia Westergren.

Fakta: Nordvästsvenska initiativet

  1. En samverkan mellan Tjörn, Stenungsund och Orust och det lokala näringslivet i kort- och långsiktiga förbättringsåtgärder för infrastrukturen.
  2. Initiativets tre högst prioriterade frågor är en bro mellan fastlandet och Orust, länsväg 160 och Södra Bohusbanan (Göteborg–Uddevalla).
ANNONS