Kämpar för fortsatt ö-service

Den lilla handelsboden på Åstol kan bli först i Sverige med att erbjuda en dygnet-runt-öppen automatiserad butik. Detta både för att kunna erbjuda bättre service för tillfälliga besökare och för att kunna fortsätta ha öppet för öborna året runt.

ANNONS
|

Det blåser snåla vindar längs kajen som sommartid sjuder av liv. Sommargästerna har för flera månader sedan lämnat Åstol, men för de bofasta öborna fortsätter vardagen.

I den lilla handelsboden hälsar Lars-Göran Eneflod sina trogna stamkunder välkomna. För många av de framför allt äldre öborna är den kvarvarande butiken den enda platsen och möjligheten för dem att göra sina inköp. Men sedan befolkningen minskat drastiskt, och allt fler av de som pendlar också väljer att göra sina inköp någon annanstans, har butiken svårt att få verksamheten att gå runt.

– Det är en markant skillnad sedan jag kom hit 2009. Då bodde det över 260 bofasta här, nu är det bara dryga 150, säger Lars-Göran Eneflod, som arrenderar butiken, i vilken öborna också är delägare, av Åstols handelsbod AB.

ANNONS

Det gör att det är svårt att få lönsamhet i verksamheten när sommargästerna lämnat ön.

För att kunna fortsätta driva butiken vill ägarna därför pröva en ny modell med en tidvis obemannad butik, som Lokaltidningen STO var först att skriva om.

– Vi har ansökt och fått drygt 100 000 kronor från Leader Södra Bohuslän för att ta fram en förstudie hur detta skulle kunna genomföras rent praktiskt, berättar Mats Ekberg, styrelseordförande i Åstols handelsbod AB.

– Det skulle till exempel kunna gå till så att man checkar in med sitt bank-id och ett personligt kundkort och sedan, precis som på exempelvis Willys och Ica, själv scannar av det man handlar och betalar för det.

På så sätt skulle man även kunna frigöra mer tid för annan service, som post- och apoteksutlämning, som också ingår i butikpersonalens uppdrag vissa fasta tider under ordinarie öppettid, påpekar han.

Genom att själv kunna göra sina inköp vilken tid som helst på dygnet kan man samtidigt underlätta för de som jobbpendlar eller tillfälliga besökare som kommer sent med färjan till Åstol efter att butiken stängt, påpekar Mats Ekberg.

– Men sommartid, då det är tre-fyra gånger så mycket folk här, kommer vi förstås fortsatt ha full bemanning i butiken med till och med utökad personal. Ska vi klara att ha öppet resten av året måste vi dock titta på nya lösningar för att det ska vara ekonomiskt hållbart, förtydligar Mats Ekberg som hoppas att idén om den automatiserade butiken kan bli verklighet redan nästa höst.

ANNONS

För de bofasta kunderna är det också viktigt att butiken lever vidare.

– Affären betyder allt för mig. Jag har vare sig bil eller möjlighet att handla någon annanstans, säger Ulla-Märta Karlsson som bott på Åstol i hela sitt liv och handlar så gott som dagligen i butiken.

Hon hoppas dock fortsatt på att Lars-Göran Eneflod också väljer att stanna och driva butiken ett tag till eftersom den dagliga kontakten med honom och de andra kunderna också blir en viktig social knutpunkt när ölivet går in i en mer stillsam lunk.

ANNONS