Här tränar Jas 39 Gripenplanen smala landningar

ANNONS
|

Det var första gången som de två Gripenpiloterna landade på Trollhättan Vänersborgs flygplats.

– Banan är lite kortareoch smalare än Såtenäs. Det är jättebra att landa på andra banor emellanåt, säger Johan Lindqvist.

Han har varit pilot inom flygvapnet i 25 år och har gjort många flygningar med Gripenplan. Efter lunch väntade ytterligare en flygning där de tränade över Småland.

– Vädret är bättre där. Vi var tre plan som tränade tillsammans.

Flygvapnet har valt att flytta ut verksamheten från den ordinarie basen för att stabsfunktionerna ska fungera på en annan flygplats.

– Planen ska stå kvar här under natten så det krävs bevakning, säger Johan Lindqvist.

ANNONS

På torsdagen är det två andra piloter som får träna start från Trollhättan Vänersborgs flygpalts.

Under övningen stängdesäven riksväg 44 av vid två tillfällen. Detta som en övning inför att senare landa och starta med vägbas.

– Det blir nästa steg. Det är speciellt. Jag har gjort det tidigare, säger Johan Lindqvist.

Han tycker det är bra att ha landat på Trollhättan Vänersborgs flygplats i fall det skulle uppstå något problem på Såtenäs.

– Det kan vara strömavbrott eller att det ligger skrot på landningsbanan. En flygplats är känslig och då är det bra att ha ett alternativ som är nära.

Sista rapport via telefon

Innan de drog på sigsina dräkter var det genomgång av övningen. Den sista väderrapporten får de två piloterna via telefon, strax före starten på eftermiddagspasset.

De två Gripenplanen, 225 och 268, var först ut på flygplatsens nya uppställningsplatta.

– Den är gjort för två lite större passagerarplan, så det skulle få plats sex Jas-plan där, säger flygplatschef Anna Rånängen.

Diskuterat inför övningen

Försvaret har haft diskussioner med flygplatsledningen under ett halvår inför övningen.

– I slutet av januari blev det mer konkret men för oss har det inte varit så mycket förberedelser. Det har varit mer för F7 som flyttat ut verksamhet, säger hon.

ANNONS

Efter övningenkommer det ske en utvärdering. Då Såtenäs ska asfaltera sina start- och landningsbanor under sommaren är det inte omöjligt att det blir fler Gripenplan i Trollhättan framöver.

– En del i den här övningen är att bygga upp en samverkan, säger John Lidman, kommunikationschef på F7.

ANNONS