Efter dödsolyckorna – överläkaren vill se ett stopp för A-traktorer

På en månad har fyra västsvenska ungdomar dött efter olyckor med A-traktorer.
Nu vill ambulanshelikopterns chef, överläkaren Per Arnell, att vuxenvärlden tar ansvar och förändrar lagstiftningen.

ANNONS
|

Ambulanshelikoptern larmas ut på de allvarligaste trafikolyckorna. Den senaste tiden har det flera gånger varit med A-traktorer inblandade, och på bara en månad har fyra västsvenska ungdomar mist livet.

– Det är ett trendbrott vi ser, med flera allvarliga olyckor senaste halvåret, säger Per Arnell, överläkare och verksamhetschef för ambulanshelikoptern i Västra Götalandsregionen.

– Vi ser inte bara döda, utan även ungdomar som blir svårt skadade för livet.

Markant ökning av antalet olyckor

Enligt lagstiftningen får A-traktorer som högst köra med en hastighet av 30 kilometer i timmen, men företrädare för polisen har länge varnat för en utveckling där fordonen framförs i högre hastigheter än så.

ANNONS

Transportstyrelsen har parallellt konstaterat att antalet A-traktorer har ökat kraftigt på landets vägar efter en lagändring 2020. När 2021 summerades beskrev myndigheten också en markant ökning av antalet A-traktorolyckor som ledde till personskador.

”Vuxenvärlden har ett delansvar”

Förra hösten tillsatte regeringen en utredning av A-traktorernas regelverk, vars resultat väntas presenteras om några veckor.

Överläkaren Per Arnell tycker att det är hög tid – och han kan rentav tänka sig att det i slutändan kan vara rimligt att fordonstypen förbjuds.

– Vuxenvärlden har ett delansvar i det här. Det är inte vi som har gjort om bilarna, men via regelverket vi har medverkat till att förändra är vi delskyldiga, säger han och fortsätter:

– Man kan inte bara lägga ansvaret på ungdomarna, för man har vare sig konsekvenstänk eller omdöme nog i den åldern. Går det att trimma gör de det, går det att stuva in fyra–fem personer i bilen gör de det.

Fler allvarliga A-traktorolyckor

I sitt yrke har Per Arnell upplevt konsekvenserna av många allvarliga olyckor genom åren, och trenden med A-traktorer menar han sticker ut negativt sett till säkerheten. Han ser exempelvis inte samma problematik med mopeder, som 15-åringar också har rätt att köra.

– Det händer att vi ser allvarliga mopedolyckor också, men de är fåtaliga. De flesta har ändå hjälm, kör i någorlunda rimlig fart och åker en i taget på en moped.

ANNONS

A-traktorernas olycksutveckling leder till såväl dödsfall som skador för livet för de inblandade ungdomarna, konstaterar han.

– Jag känner att vi har ett ansvar att ta tag i det här.

LÄS MER:Samhället i chock efter pojkarnas dödsolycka

LÄS MER:Två pojkar döda efter svår olycka med A-traktor

LÄS MER:Översyn kan leda till nya A-traktorsregler

LÄS MER:Inget åtal efter dödsolycka – två tonåringar dog

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS