Delar av Västra stambanan full av sprickor

ANNONS
|

Rälsen har varit undermålig från början och borde egentligen ha bytts ut redan på 90-talet, det visar en granskning som SVT har gjort. Enligt trafikverkets interna dokument var det något som gick fel vid tillverkningen i Domnarvet under 70- och 80-talen och 120 mil av den rälsen finns fortfarande kvar i Sverige.

I maj upptäcktes en tio meter lång, lodrät, spricka i rälsen i Jonsered och på flera håll i landet är rälsen i så dåligt skick att den riskerar falla sönder. Även i Falköping ligger en del av den dåliga rälsen kvar, både längs med Stambanan mot Stockholm och Göteborg och Jönköpingsbana. Enligt Trafikverkets rapport berodde en olycka i Boden 2013 på en spricka och en expertgrupp på Trafikverket menar att om inte rälsen byts ut så måste hastigheten på de sträckorna sänkas.

ANNONS

Tidigast i september kommer Trafikverket att fatta beslut om hastighetssänkningen, som kan innebära förseningar i tågtrafiken.

Morgan Rehn som är stf chef för Järnvägssystem på Trafikverket säger till Västnytt att det inte finns någon risk för urspårning på den skadade rälsen eftersom att Trafikverket har kontroll på anläggningen och åtgärdar sprickorna innan det blir ett problem.

ANNONS