De satsar på svensk syfabrik – som ett steg mot mer hållbar klädindustri

Göteborgs syfabrik vill hjälpa till att skapa hållbart mode. Ägarna Pia Ekman och Maria Stahre Krupa tror att satsningen på svensk klädproduktion är helt rätt i tiden.

ANNONS
|

Namnet till trots så ligger Göteborgs syfabrik i Rävekärr i östra Mölndal där företaget flyttat in i ett tidigare tryckeri. Pia Ekman, vd, och Maria Stahre Krupa, kund- och kommunikationsansvarig, lärde känna varandra genom en gemensam bekant som ville att de skulle starta ett projekt ihop. Det blev inget av det då, men för två och ett halvt år sedan fick de idén om att starta Göteborgs syfabrik.

– Pia hade en dröm om att kunna ägna sig åt sömnad så jag sa till henne att nu är det väl dags att göra något större av det, säger Maria.

ANNONS

– Då kändes det faktiskt självklart för mig att vi skulle ha en syfabrik, fortsätter Pia.

Hon är utbildad klänningssömmerska och technical designer med 20 år inom produktion och inköp. Men när nästan all klädproduktion försvann från Sverige tvingades Pia byta bana och arbetade bland annat på arbetsförmedlingen. Det stora intresset för att sy fanns dock kvar och hon fortsatte jobba i sin egen ateljé hemma i källaren.

Maria har länge haft eget företag och arbetat inom kommunikation och med mycket kundkontakter. Deras första uppdrag inom företaget blev att tillverka kuddar till Posthotellets uteservering.

– Allt skulle skräddarsys och det var kuddar i hela ateljén, berättar Pia.

Fram tills nyligen har de drivit syfabriken vid sidan om jobb och utbildning. Men trots att de inte marknadsfört sig har förfrågningarna stadigt rullat in. I början av juni startade de aktiebolag och tanken är att nu satsa fullt ut på den egna verksamheten.

De har skapat en egen mindre kollektion med bland annat hattar, parkas och väskor gjort av återvunnet tyg. Men främst vänder sig Göteborgs syfabrik till företag och designers som vill ställa om till en mer hållbar produktion. De gör bland annat provkollektioner och nya produkter av gamla arbetskläder, som annars hade hamnat i soporna.

ANNONS

Pia och Maria märker tydligt ett det finns ett stort intresse för deras verksamhet.

– De senaste åren har det pratats mycket om dålig arbetsmiljö och låga löner inom klädindustrin och i modebranschen har man länge sagt att man måste ta hem produktionen, säger Pia.

Enligt henne och Maria är yngre designers ofta mer miljömedvetna och ser det som självklart att producera i Sverige. Men de stora aktörerna har fortfarande lång väg att gå.

– Man måste börja någonstans och våga prova. Flera svenska märken funderar på hur de kan göra produktionen mer hållbar. Transportkostnader kommer också att öka och många tror att kunderna är beredda att betala lite mer för svensktillverkade kläder, säger Maria.

Själva har de stora planer på att växa och drömmen är att fylla ut de stora industrilokalerna på sikt.

– Vi tar ett steg i taget, men inom ett år kommer vi att vara fyra anställda i alla fall, säger Maria.

ANNONS