Ett SAS-plan kolliderade med ett litet flygplan i tät dimma i oktober 2000 på Linate-flygplatsen i Milano. 118 personer dog.
Ett SAS-plan kolliderade med ett litet flygplan i tät dimma i oktober 2000 på Linate-flygplatsen i Milano. 118 personer dog.

Hur stor är egentligen risken att flyga?

ANNONS
|

Ja, risken att dö är större i vanligt trafik på landsvägar än i luften i ett flygplan.

Men statistik är alltid statistik. Riskerna med olika färdsätt räknas ofta per tillryggalagd sträcka. Eftersom flygplanens sträckor är så enorma får de lätt bra siffror, låg risk. Skulle man välja att räkna risken per använd tid i stället skulle skillnaden mellan flyg och andra transportmedel minska.

Ett annat argument är att om man sätter antalet döda per trafikslag i relation till hur många som faktiskt använder sig av det aktuella trafikslaget så skulle det också minska säkerhetsklyftan.

Eller så väljer man helt enkelt att ta fasta på Arnold Barnett, statistikprofessor på M.I.T i USA, som ska ha sagt att en person kan flyga varje dag under i snitt 123 000 år innan den råkar ut för en olycka.

ANNONS

Amerikanska CNBC citerar i en artikel på sin sajt PlanCrashInfo.com:s riskanalys, som bygger på olycksdata mellan 1993 och 2012. Enligt den är risken att dö, för en person som flyger en enskild tur med en av världens större flygbolag, en på 4,7 miljoner. Även om man skulle välja ett av de flygbolag som har sämst säkerhet är risken inte större än 1 på 2 miljoner.

CNBC citerar också amerikanska National Safety Council som har räknat ut att risken för en person att under sin livstid dö i en luft- eller rymdtransportincident är 1 på 8 321. Det jämförs med risken att dö genom kvävning (1 på 3 649), i en olycka som gångtrafikant (1 på 723), genom fall (1 på 152) eller oavsiktlig förgiftning (1 på 119).

Om man söker svenska siffror så finns det statistik från Kollektivtrafikkommittén, som har jämfört antal döda per miljard personkilometer för olika trafikslag under åren 1990-2000.

Enligt den är moped det klart farligaste (drygt 80 döda per miljard personkilometer), tätt följt av motorcykel (knappt 80) och privatflyg (70). På det följer cykel på drygt 40 döda per miljard personkilometer och bil på runt 5.

Buss, tåg och flyg i linjetrafik finns inte ens med i uträkningen.

ANNONS

För den som vill veta lite om risker att dö i olyckor i största allmänhet, i Sverige, har myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i en intressant rapport jämfört de faktiska vanligaste orsakerna till svenska dödsfall i olyckor med vad allmänheten och politiker tror. Siffrorna gäller för åren 2002-2014.

Stora delar av svenska folket och dess politiker pekar enligt rapporten ut vägtrafiken som den största syndabocken. I själva verket har förstaplatsen under åren 2002-2012 innehafts av fallolyckor, som 2012 stod för 55 procent av dödsfallen. Samma år stod förgiftning för 14 procent och vägtrafiken för 10 procent av dödsfallen.

Drunkning, kvävning och bränder stod för tre, tre och två procent respektive.

Flygolyckorna finns inte med i den statistiken.

ANNONS