Transporter genom Ishavet och Nordostpassagen kräver hjälp av isbrytare. Arkivbild från en rysk gastransport år 2015.
Transporter genom Ishavet och Nordostpassagen kräver hjälp av isbrytare. Arkivbild från en rysk gastransport år 2015.

Danskt fraktfartyg gör jungfrufärd i Ishavet

När packisen i Norra ishavet smälter öppnas nya handelsrutter. Ett danskt skepp kommer lastat för en resa genom den så kallade Nordostpassagen, från Rysslands östra kust till den västra.

ANNONS
|

Det är det danska rederiet Maersks nya containerfartyg Venta som står redo för avgång i Vladivostok, i den östra änden av Ryssland.

Under den kommande veckan kommer det 200 meter långa fartyget ta vägen längs den ryska nordkusten, i hav som täcks av packis under större delen av året. Destinationen är Östersjön, Finska viken och sist S:t Petersburg.

Följer fler testresor

När isarna i Arktis smälter har Nordostpassagen blivit ett hetare alternativ för rederier, då transportsträckan mellan Europa och östra Asien skulle kunna kortas med hundratals mil. I dag tar transporter mellan Vladivostok och S:t Petersburg främst vägen via Medelhavet, Suezkanalen och Indiska oceanen.

ANNONS

Flera av Maersks konkurrenter har genomfört testresor i Nordostpassagen, då med hjälp av ryska isbrytare. Maersk Ventas resa med lasten full med fisk är också ett första försök.

"Försöksresan sker för att göra oss klokare på hur operativt genomförbart det är för ett containerskepp i Nordostpassagen och för att samla in data", skriver det danska rederiet i ett uttalande.

"Som det är nu ser vi inte Nordostpassagen som ett kommersiellt alternativ till våra existerande nätverk."

Istäcket allt mindre

Denna vecka gjordes mätningar av isen i Ishavet som, precis som många gånger tidigare, visar att den smälter i en rasande takt.

Den senaste vintern var ovanligt varm i Arktis med omnejd och isens totala yta i januari var 13,06 miljoner kvadratkilometer, vilket var 1,36 miljoner kvadratkilometer under genomsnittet för basperioden 1981-2010 och 110000 kvadratkilometer under januarigenomsnittet för 2017.

Men även i de klimatförhållandena är det bara under ett par månader på sommarhalvåret som Nordostpassagen är en tillgänglig farled. Och även då kommer det att krävas hjälp av Rysslands atomdrivna isbrytare.

TT-Ritzau

Fakta: Nordostpassagen

Global temperaturhöjning har fört med sig att vattnen vid Rysslands nordkust blivit alltmer öppna. Det har aktualiserat intresset för sjöfart längs dessa kuster för att undvika stora omvägar.

Nordostpassagen är sjövägen i Arktis mellan Atlanten och Stilla havet, längs Europas och Asiens fastland.

Det första fartyg som tog sig fram denna väg var Vega med finlandssvensken Adolf Erik Nordenskiöld som befälhavare. Det skedde 1878–79.

Andelen transporter mellan Europa och Asien som tar den norra vägen spås öka de kommande decennierna, i stället för att som i dag ta vägen via Suezkanalen i Egypten eller Panamakanalen i Latinamerika.

ANNONS