Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det ringer. Har det hänt nåt? Nej, det är bara en robot som vill tjata lite. Lyssna är den sämre på.  Bild: Kollage
Det ringer. Har det hänt nåt? Nej, det är bara en robot som vill tjata lite. Lyssna är den sämre på. Bild: Kollage

Eva Wieselgren: Uppringd av tjatiga robotar

Det ringer inte ofta i min telefon. Den mesta kommunikationen sköts via chatt, mejl och meddelanden. Jag svarar ändå, för det kan ju vara viktigt. Häromdagen var det en robot.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Det var en ny sorts robotsamtal.

Jag har tidigare pratat med robotar när jag själv ringt upp för att till exempel köpa tågbiljetter.

Jag också blivit uppringd av robotar efter att ha talat med olika kundtjänster, för att utvärdera hjälpen jag nyss fått.

Den här gången ringde roboten utan att det fanns nån kommunikation innan. Den ringde från elbolaget, som jag lämnat mitt nummer till för att kunna få sms med information vid strömavbrott.

Den ville att vi skulle betala med e-faktura i stället för pappersfaktura.

Jag blev glad och sa ja, det vill jag gärna. Hittills har det inte gått eftersom abonnemanget står på min man men jag betalar räkningarna.

Jag tänkte förklara det för roboten, men den var inte beredd att lyssna.

Efter samtalet förstod jag att det inte skulle bli rätt så jag mejlade elbolagets kundtjänst.

Jag har ännu inte fått svar. Men det kom papper från banken om att det inte gick att genomföra.

En dag senare ringde en annan robot. Den här gången från mobiloperatören. Den här roboten ville att jag skulle godkänna att de använde min trafikdata för att ge mig relevanta erbjudanden. Alternativen var att svara ja, att få ett sms med mer information eller att vänta. Det fanns inget alternativ för den som ville säga nej. Jag valde att vänta. Då fick jag ett sms med en länk att klicka på för att godkänna. Det har jag inte gjort trots att det kommit flera sms.

Det gick inte att prata med roboten. Det går inte att svara på sms:en.

Hade det varit en levande människa i andra änden hade jag förklarat att jag inte behöver fler erbjudanden om mobiltelefoni i mitt liv och blivit arg om hen inte lyssnat på mig.

Det är meningslöst att bli arg på en robot. Men om robotar som ringer upp och tjatar är en ny trend, då krävs det regler för robotsamtal. Det borde synas redan när numret visas på skärmen att det är en robot. Det borde finnas möjlighet för den som svarat fel eller inte förstått budskapet att bli kopplad till en människa. Det borde krävas godkännande från kunderna att de vill ta emot robotsamtal.

I alla fall under en övergångsperiod, tills vi har våra egna robotar som svarar. Sen kan robotarna tjata med varandra medan vi gör något roligare.