Trots guldläge blir bygget sent och dyrt

Varken tidsplan eller ekonomi håller för kvarteren på Skeppsbron. Och politikerna är osams.

ANNONS
|

2006 invigdes Götatunneln. Nu var det äntligen dags att ta klivet över på Södra Älvstranden och börja bygga bostäder. Det exklusiva läget vid vattnet i stadens gamla kärna gjorde att alla blickar var på projektet. Politikerna ville involvera göteborgarna i planerna för Skeppsbron. Medborgardialoger, idéer och skisser duggade tätt. Efter tio år har ett spårvagnsspår byggts, men kvartersmarken gapar fortfarande tom.

Det kommer att dröja till 2025-26 innan de 400 lägenheterna är byggda. Trots att marken är i vad som på mäklarspråk brukar heta premiumläge går bygget med flera hundra miljoner back.

LÄS MER: Trafikinvesteringar för nästan en miljard skjuts upp

ANNONS

Axel Josefson, moderat politiker i byggnadsnämnden, reagerar starkt på att det inte blir inflyttning på Skeppsbron förrän tidigast 2021.

– Det är bedrövligt. Vi tog ett initiativ under förra mandatperioden för att få ordning på exploateringsekonomin, men det röstades ned av de rödgröna. Problemet med Skeppsbron är att det inte finns någon lönsamhet. Nu står vi där.

M ville att det skulle byggas fler lägenheter på Skeppsbron än de planerade 400. Partiet kunde oss tänka sig att riva Merkurhuset och Kinesiska muren för att öka exploateringen. Axel Josefson är bekymrad över att fler byggprojekt kan gå back.

– Man lämnar mycket utrymme för billiga hyror och rabatterade bostäder. Det låter bra, men i slutändan måste det betalas. Har du inte det på plats blir det inte byggt.

LÄS MER: Kaponjärbron över Vallgraven pausad

Det rödgrönrosa styret vill förändra byggandet i staden, både när det gäller miljön och i att bygga billigare för fler. Lägenheterna på Skeppsbron kommer inte att bli billiga, men då vill man i stället öppna området för göteborgarna genom en park och andra publika utrymmen.

Ulf Kamne, byggnadsnämndens MP-ordförande, tycker att man nu måste hitta vägar framåt för Skeppsbron.

– Vi kan inte backa tiden och göra om. Nu måste vi titta på vad som är i projektets och stadens intresse.

ANNONS

Han tror att en del av problemet har varit att kommunstyrelsen utsågs till övervaka projektet direkt.

– Därifrån finns det ingen möjlighet att engagera sig tillräckligt djupt. Sedan har det varit lite för mycket fokus på Frihamnen, som också är stort och komplicerat, och vi har tappat kraft på Skeppsbron. Relationerna mellan förvaltningar och bolag löser sig inte självt.

Göteborgarna har önskat sig ett bad och en publik byggnad på Skeppsbropiren.

Blir de av?

– Vi måste ha en finansiering och en lösning men jag tror att det ska landa. Jag hoppas på bägge två, men tror minst en, säger Ulf Kamne.

ANNONS