Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Protesterar. Leif Blomqvist (S) tycker att regionen gjort en mycket dålig utredning om nya taxezoner och hoppas på en omarbetning som inte "lägger trängselskatt på dem som ska ut eller in ur Göteborgsregionen".

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Trafik-politiker sågar nya zonerna: "En av de sämsta utredningar jag sett"

Göteborgs mest erfarne kollektivtrafiks-politiker dömer ut det nya zonförslaget: – Det är en av de sämsta utredningar jag sett. Och jag har ändå hållit på i 30 år med sånt här, säger Leif Blomqvist (S).

Han tar sina egna resor som exempel på vad han ser som orimligheter i regionens förslag till nya biljettzoner:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag bor i västra Göteborg och har drygt tre kilometer till Frölunda torg dit en bussresa kommer att kosta 33 kronor. För det priset kommer man att kunna åka 18 mil i den nya stora biljettzonen. Om jag ska åka från ett styrelsemöte med Västtrafik i Skövde till sommarstugan i Lysekil kommer det att kosta 33 kronor men 92 kronor om jag i stället tar bussen från Göteborg.

Effekten av dessa priser på enkelresorna kommer, åtminstone för den korta resan, bli att fler göteborgare tar bilen, befarar Leif Blomqvist.

– För de korta resorna blir det extremt mycket billigare att åka bil. Det riskerar att driva på bilåkandet i Göteborg. Det blir bara entusiaster som jag som kommer att ta bussen.

LÄS ÄVEN: Förslaget: Västtrafiks 70 zoner ska minskas till tre

Blir ett klassperspektiv

Blomqvist påpekar att en enkelresa i Göteborg för två år sedan kostade 20 kronor och 40 öre. I dag kostar den 26 kronor vilket föreslås höjas till 33 kronor och han ser ett klassperspektiv i detta.

– Det jämlika Göteborg är en paroll i dag. Samtidigt vet vi att många invånare i Angered och Bergsjön knappt lämnar sina stadsdelar. Genom denna taxehöjning riskerar det att förstärkas.

Reagerar kraftigt

Leif Blomqvist, snart 70, var kommunalråd i Göteborg mellan 1989 och 2002, och därefter regionråd fram till senaste valet. Han har jobbat med kollektivtrafik ännu längre, bland annat som ordförande för trafiknämnden och som ordförande för Västtrafik, där han nu är ledamot.

– Jag har reagerat kraftigt i Västtrafiks styrelse mot förslaget. Senast i fredags hade vi en lång diskussion, där det var många som höll med mig, säger Blomqvist.

Zonförslaget är nu ute på remiss och Leif Blomqvist hoppas att det uppstår en rejäl diskussion, utan den glättighet han tycker sig höra från regionen.

– Jag vill se ett kilometerbaserat system med ett maxpris för långa resor.

LÄS ÄVEN: Enklare system ska få fler att resa kollektivt

168 miljoner i subvension

Det nya zonförslaget utgår ifrån att subventionen på 168 miljoner kronor per år till Göteborgs lokaltrafik blir kvar.

– Det finns enighet om att resandet skulle minska kraftigt om subventionen togs bort och priset för ett månadskort höjas med 135 kronor. Jag har frågat vem som ska betala subventionen men ingen har velat svara. Det gör mig ganska irriterad.

Att Göteborgs kommun fortsätter betala är inget alternativ eftersom det skulle ge pengar till grannkommunernas invånare.

– Om jag läst kommunallagen rätt så får en kommun bara subventionera inom sitt eget område och sina egna invånare.

Inga priser spikade

Leif Blomqvist anser att den rimliga lösningen är att Göteborg betalar 50 miljoner kronor och övriga kommuner i regionen resten av de 168 miljonerna.

Regionens företrädare har påpekat att inga priser ännu spikats. Men zonförslaget utgår ifrån att Göteborgs subvention blir kvar och det innehåller priser för enkelresor och kort, satta så att ekonomin ska gå ihop.

– Dessa frågor skulle man ha rett ut innan förslaget kommunicerades. Det är dåligt hanterat av kollektivtrafiknämnden, anser Blomqvist.

Efter tisdagens artikel har flera pensionärer hört av sig till GP och undrat om deras fria resor blir kvar, och i så fall inom vilket område.

– Ja, om kommunerna vill ha kvar dem. Fria resor för seniorer är något som varje kommun står för och betalar för, svarar Jörn Engström, projektledare i Västra Götaland för zonindelningen.

I så fall blir "gratisresorna" giltiga i hela Göteborgszonen, det vill säga också i Partille, Mölndal och Öckerö.

Sedan Göteborg för omkring tio år sedan införde de fria seniorresorna, vid lågtrafik, har idén spritt sig till flertalet av regionens kommuner. I vissa kommuner gäller fria pensionärsresor utan tidsgräns.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.