Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tobias Fredberg är biträdande professor i management på Chalmers.

Tobias Fredberg: Volkswagen har närt en farlig kultur

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Martin Winterkorn, Volkswagens avgångne vd, säger att han är bestört över avgasfusket. Detta borde inte ha varit möjligt i Volkswagen. Huvuden rullar. Nye vd:n Matthias Müller samlade nyligen 20 000 anställda i Wolfsburg för att betona att hans prio ett är att återupprätta förtroendet. Krisen är kollektiv. Müller har bland annat hämtat en chef för ”Integrity and legal affairs” från Daimler, som släppte henne i förtid för att det är viktigt för den tyska bilindustrin.

Volkswagen kommer utan tvivel att vara extremt ifrågasatt externt. Men förtroendekrisen är nog minst lika stor internt. De flesta vill vara stolta över sin arbetsplats. Volkswagen har innan krisen gett sina anställda skäl för det. De jobbar i det största företaget, i den finaste branschen, i det tyska industriundret. Men stoltheten, tilliten och engagemanget får sig en törn. Det är redan så att bara runt 20 procent av den informerade allmänheten runt om i världen tror att företagsledningar tar moraliskt och etiskt riktiga beslut. Avgasfusk hjälper inte.

Har Winterkorn själv godkänt fusket? Det är det få som tror. Men något i Volkswagen har skapat en kultur där fusk har kunnat glida igenom. Högre ledare påverkar våra beteenden, och i slutändan vår företagskultur, genom att bestämma hur vi ska arbeta, vilka som får makt eller blir chefer och hur vi definierar/belönar/bestraffar framgång och misslyckanden. Volkswagen är känt för att vara effektivt, toppstyrt och centraliserat. Winterkorn är (som sina företrädare) känd för att vara auktoritär, kontrollorienterad och hård. I sådana miljöer närs en räddhågsen kultur. Man är mer upptagen med att möta chefernas krav än att skapa resultat att vara stolt över. Kort sagt: det blir viktigare att leverera uppåt än att leverera utåt. På lång sikt är det livsfarligt.

Efterträdaren Müller har varit snabb att förklara att struktur och kultur måste ändras. Volkswagen ska decentraliseras. Chefer på lägre nivåer ska få större frihet att fatta beslut. För de 600 000 anställda får vi hoppas att de lyckas. Men detta är en stor utmaning i ett företag som under decennier har präglats av toppstyrning och auktoritära ledare. Förtroende kan vi inte prata oss till. Det är något vi förtjänar genom att gång efter annan göra bättre än förut. Dessvärre tar det tid.

Läs också förra söndagens ekonomikrönika: Eva Ossiansson: "Hållbara" företag ljuger allt oftare

Tobias Fredberg

Biträdande professor i management på Chalmers

[email protected]