Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tobias Fredberg är biträdande professor i management på Chalmers.

Tobias Fredberg: Svårt att tänka nytt

När förändringstakten utanför ett företag är större än den internt är slutet nära, brukar industriledare tycka om att säga.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Om man funderar över hur snabbt nya modeller av mobiltelefoner, bilar eller olika varianter av mat kommer ut får man en indikation på att förändringstakten bara ökar, vilket också olika studier kan visa. Det är få företag som klarar sig utan att hela tiden förnya sig.

Dessvärre är det rätt svårt. De som försöker räkna på saken menar att 50–75 procent av alla stora förändringar inte når sina mål i någon vidare utsträckning. Många säger lite diffust att det är kulturens fel, eller att folk inte tycker om att förändras.

Båda sakerna stämmer i viss mån, men vi begår ett misstag om vi tror att en kultur bara är något som finns och att människor av naturen är ovilliga.

Tio studenter på vår nya Corporate Entrepreneurship-gren på Chalmers entreprenörsskola har under ett år stöttat tre stora europeiska företag och ett lite mindre företag med att driva utmanande, radikala projekt. Projekten har gällt nya digitala tjänster, dataanalys för att förändra affärsmodeller och förändrade innovationsprocesser.

Det har gått bra för studenterna, men när de analyserar vad som verkar vara de stora utmaningarna när man ska få till stånd en förändring i ett företag är det några saker som utmärker sig särskilt.

Tre exempel:

1. Den interna politiken lyser igenom i stort och smått. Det är ofta mer viktigt vem som säger något och hur det sägs, än vad som sägs.

2. Det finns ständigt en tendens att utvärdera nya initiativ med gamla kriterier, i stället för att anpassa dem.

3. Initiativen kräver ett annat sätt att arbeta som inte passar inte in i den befintliga strukturen, det gör förändringen svår att driva igenom.

När vi berättar om detta för ledare i olika företag är det ingen som blir så förvånad. Det är lite synd. Om vi ska bli bättre på att arbeta med förnyelse måste vi ge plats för en öppen och ärlig dialog om förändringsfrågor och aktivt skydda viktiga initiativ som inte passar in. Framför allt handlar det om att ständigt försöka och aktivt lära oss av våra bakslag och framgångar. Då utvecklar vi inte längre bara initiativen, utan hela vår förmåga att förnya oss.

PS. Fredberg funderar

PLUS Att man tagit ett par steg mot upprensning i den globala ledningen för världens största sport.

MINUS. Man baxnar över hur korruptionen tagit sig in fotbollens innersta krets. Makt korrumperar.