Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En handskriven lapp kan vara mer värd än tusen mejl.

Tobias Fredberg: När ingen litar på chefen

I en värld där vi vet mer än cheferna och inte litar på dem, ligger det inte långt borta att vi skapar våra egna sanningar, skriver GP:s krönikör.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Doug Conant, som länge var vd för Campbell Soups, har en ovanlig vana. När han får reda på att någon har gjort en bra insats skriver han små meddelanden som han skickar till vederbörande. Som mest har han skrivit flera hundra i veckan.

Vanan spred sig, de anställda började snart ta efter. I en värld där digitala medier dominerar, anser Doug Conant, är den handskrivna lappen värd mer än någonsin.

Herbert Simon, en av samhällsvetenskapens största, konstaterade att ett överflöd av information skapar en brist på uppmärksamhet hos mottagarna – vi tar till oss en allt mindre del. Samtidigt har vi svårt att avgöra vad som är sanningar, felaktig information och vad som är rena manipulationer. I brist på uppmärksamhet och förmåga att avgöra vad som är sant kommer vi välja ett fåtal källor att lita på.

Information är en central del av hur organisationer fungerar. Hierarkier skapades för att effektivt hantera information. Om chefen vet mest måste man lita på vad hon/han säger. Det gäller arbetet här och nu, men också när det gäller hur det går för organisationen och vilka planer som finns. Men i dag kan de anställda veta minst lika mycket som chefen om tekniken, marknaden och kunderna. Därtill visar många undersökningar att storföretag, och speciellt deras ledningar, inte upplevs som trovärdiga.

I en värld där vi vet mer än cheferna och inte litar på dem, ligger det inte långt borta att vi skapar våra egna sanningar, byggda på informationskällor som vi litar på. Det är inte osannolikt att de finns utanför organisationen. Det har förekommit många fall när frustrerade anställda baktalar den egna organisationen på sociala medier. Om man som chef inte upplevs som trovärdig är det svårt att effektivt bemöta kritiken. Det ligger också i sakens natur att folk inte kommer att ägna så mycket av sin begränsade uppmärksamhet till att lyssna på budskap från ledningen, så det är svårt att ta sig ur den dåliga situationen.

Den enkla, men svåra, lösningen är att ha en organisation med tillräckligt mycket tillit och förtroende för vad som sägs, och en tillräckligt välfungerande verksamhet, att vi inte behöver vara nervösa för rykten som sprids. Det är förmodligen en verksamhet där chefer hjälper de anställda att ta beslut, snarare än att alltid ta dem själva. Lösningen är alltså långt ifrån bara en informationsfråga. Men någonstans måste man börja. Till exempel med en handskriven lapp. Den kan vara mer värd än tusen mejl.