Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Telenätet nere i Södra skärgården – fel på kabel

Runt 2 000 hushåll i Södra skärgården saknar för tillfället internet, tv och fast telefon via fiber. En kabel har gått sönder och än finns ingen exakt prognos när felet blir avhjälpt.
– Man ska förbereda sig på att det kommer ta lite tid, säger Inger Gunterberg på Telias pressavdelning.

Under tisdagen drabbades en transportkabel ut till Styrsö av ett fel. Den går både på land och under vatten och används av flera operatörer. Vid 18-tiden var felet lokaliserat till ett brott på en sjöfiberkabel mellan fastlandet och ön, men vad som orsakat felet är oklart.

Konsekvenserna innebär att de hushåll i Södra skärgården som får internet, tv och fast telefoni via fiber inte har tillgång till tjänsterna.

Ett sjökabelfartyg skulle under tisdagskvällen lämna Kalmar för att påbörja reparationer, men under onsdagsmorgonen hade det ännu inte åkt.

– Den kommer lämna på förmiddagen. Det är ett helt fartyg som ska utrustas för att vara ute till havs en lång tid: personal, mat och förnödenheter, säger Inger Gunterberg på Telias presstjänst.

Felet drabbar inte de som har telefoni via kopparnätet.

– De har fungerande telefoni och mobilnätet fungerar hyfsat, säger Inger Gunterberg.

Enligt kommunens tekniker ska trygghetslarm i området inte påverkas av haveriet.

"Kommer ta lite tid"

Under onsdagsmorgonen står det under driftinformation på Telias hemsida att felet beräknas vara över 22 februari, men Inger Gunterberg poängterar att det är svårt att ge en exakt prognos.

– Man ska förbereda sig på att det tar lite tid. Det här är en förkabel som ligger under vatten och är ganska lång. Om man eventuellt behöver byta ut hela förkabeln är det en ganska lång sträcka som ska bytas ut. Det är en komplicerad operation, säger Inger Gunterberg, och fortsätter:

– Vi tittar på alternativa vägar för första hand telefonin nu.

Vårdcentralen har problem

Den som ringer vårdcentralen på Styrsö möts bara av ett automatiskt meddelande om tekniska problem. Henry Jaunupe är kanslist på vårdcentralen.

– Efter lunchen märkte jag att det inte gick att komma ut på nätet. Vi kom inte åt journalerna och kunde inte ta betalt i kassan, berättar han på tisdagen.

Enligt Henry Jaunupe kommer inte heller hemsjukvården in i sina datorsystem.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.