Förre inrikesministern Anders Ygeman (S) frågas ut i KU om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen.
Förre inrikesministern Anders Ygeman (S) frågas ut i KU om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen.

Ygeman kritisk till skandalhantering

Statsministern borde ha fått information tidigare, främst av sin statssekreterare, om säkerhetsskandalen på Transportstyrelsen. Regeringen borde också tidigare ha berättat utåt om den, anser förre inrikesministern Anders Ygeman (S).

ANNONS
|

- Vi borde samlat ha beskrivit vilka fel som hade begåtts på Transportstyrelsen och åtminstone en del av de konsekvenser det kunde leda till och vari felen bestod, sade Ygeman i en paus mellan KU:s öppna och slutna utfrågning med honom i granskningen av regeringens hantering av händelserna på Transportstyrelsen.

Ygeman säger att han tror att bilden av skandalen hade blivit en annan om regeringen mer samlat och något tidigare än vad som skedde förra sommaren hade informerat öppet om händelserna. Sättet det gjordes på ledde till, enligt Ygeman, att utomstående kunde misstänkliggöra regeringen för att mörka vad som skett.

ANNONS

Veta sist

En annan brist i regeringens hantering, enligt Ygeman, var att statsministern och dåvarande statsrådet med ansvar för Transportstyrelsen, Anna Johansson (S) var bland de sista i regeringen, som fick vetskap om händelserna. De fick båda veta först i januari 2017, ett och ett halvt år efter det att de första uppgifterna kom från Säpo till justitiedepartementet.

Anders Ygeman anser att ansvaret för den sena informationen till Löfven och Johansson låg på deras respektive statssekreterare, Emma Lennartsson och Erik Bromander och inte på honom eller hans statssekreterare, Ann Linde.

Lennartsson avgick förra sommaren eftersom hon själv anser att hon borde ha informerat statsministern tidigare. Bromander slutade 2016, efter kritik mot vidlyftigt och dyrt resande, inte på grund av it-skandalen.

Men både Ygeman och Anna Johansson, som också frågades ut i KU på torsdagen, hävdar att vare sig regeringens informationsbrister eller hantering av skandalen har gjort skadan värre.

Myndighetens fel

De hävdar också att ansvaret för bristerna ligger på Transportstyrelsen och dess sparkade generaldirektör Maria Ågren. Ågren beslutade 2015 att bryta mot tre lagar som ska skydda att uppgifter hamnar i orätta händer. Hemliga och känsliga uppgifter röjdes när Transportstyrelsen lade ut it-drift av viktiga register på entreprenad utomlands.

Mycket allvarligt och närmast osannolikt, sade Anna Johansson (S), i KU om bristerna på Transportstyrelsen.

ANNONS

Anders Ygeman var inrikesminister till i augusti förra året men fick som Johansson avgå när oppositionen hotade med misstroendeomröstning mot dem.

Borde väntat

- Jag tycker i vart fall att oppositionen borde ha inväntat sin egen granskning i KU och den utredning som justitierådet Thomas Bull har gjort för att ha mer underlag för ett misstroendekrav, säger Ygeman.

TT

Bakgrund: Detta har hänt

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens it-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en tillsyn av överflyttningen av it-driften.

Under hösten får inrikesminister Anders Ygemans (S) statssekreterare viss information om Säpos tillsyn.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter. Någon månad senare får även inrikesminister Anders Ygeman (S) information om händelsen.

I mars 2016 informeras försvarsminister Peter Hultqvist (S) om säkerhetsbristerna.

Först i början av januari 2017 får statsminister Stefan Löfven (S) och infrastrukturminister Anna Johansson (S), som ansvarar för myndigheten, vetskap om problemen.

I januari 2017 får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli förra året avslöjar Dagens Nyheter att Ågren erkänt brott angående datahanteringen.

Den 27 juli meddelar Stefan Löfven att regeringen ombildas efter hot från Alliansen om misstroendeförklaringar av tre ministrar. Två statsråd lämnar regeringen i spåren av it-skandalen: Anders Ygeman och Anna Johansson.

Den 27 augusti avgick statsministerns statssekreterare Emma Lennartsson med hänvisning till att hon tidigare hade gett felaktiga uppgifter om när hon fick kännedom om säkerhetsbristerna.

Alliansen hotade med misstroende även mot försvarsminister Peter Hultqvist, men Centern och Liberalerna röstade inte med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna för att avsätta Hultqvist. SD väckte också misstroende mot statsminister Stefan Löfven men var enda parti att rösta för det.

Den 25 januari inledde riksdagens konstitutionsutskott sina utfrågningar angående regeringens agerande gällande bristerna på Transportstyrelsen med att bjuda in dåvarande Säpo-chefen Anders Thornberg.

Under april fortsätter utfrågningarna med ministrar, med statsminister Stefan Löfven som siste svarare. I början av juni ska granskningen vara klar.

ANNONS