Vattenbrist hotar trafiken på Göta kanal

Vattnet i Vättern är så lågt att det riskerar att ställa till med problem för de större passagerarfartygen i Göta kanal. Risken finns att de inte kommer över slusströsklarna.

ANNONS
|

Sjön Vätterns vatten är på historiskt låga nivåer.

–De är nere på nivåer som bara har registrerats ett fåtal gånger de senaste 100 åren. Senast vi hade så här låga nivåer var 1976, säger Måns Lindell, expert vid länsstyrelsen i Jönköping och sakkunnig för vattenfrågor som rör Vättern.

Vattenståndet påverkar inte bara industrier som Motala vattenkraftverk, där genomströmningen i dagsläget är betydligt lägre än normalt. Det utgör också ett hot för turisttrafiken på Göta kanal. För att komma in och ut i Vättern måste båtarna slussa vid både Motala hamn och Forsvik.

På gränsen

För att komma in i slussarna måste båtarna passera över trösklar som kräver ett vattendjup på minst 2,97 meter.

ANNONS

–Just nu ligger vi precis på gränsen, säger Roger Altsäter, vd för det statliga Götakanalbolaget.

För vanliga fritidsbåtar lär det inte bli några problem, säger han. Däremot trafikerar tre lite större passagerarfartyg kanalen.

–Vi ska nu ha ett möte med rederierna för att se hur vi ska kunna lösa det här. Det handlar ju också om hur tungt lastade båtarna är. På 1970-talet, när det också var låga nivåer, löste man det genom att passagerarna fick kliva av och bussas en bit innan de fick kliva på igen, säger Roger Altsäter som hoppas på en kall, regnig vår för att så mycket vatten som möjligt ska fyllas på.

Trögt vatten

Enligt Måns Lindell är dock Vättern – på grund av sin storlek och djup – extremt "trögrörlig" vad gäller vattenförsörjningen, till skillnad från många andra vattenreservoarer. Den tar lång tid att tömma, men också lång tid att fylla.

–Om det blir låga nivåer så är de ofta låga en längre tid, ett par år kanske, innan de är normala igen, säger Måns Lindell.

Göta kanal öppnar för året den 3 maj.

Fakta: 58 slussar

Göta kanal är en vattenväg mellan Östersjön och Vänern i Västergötland.

Kanalen är 19 mil lång varav nästan 9 mil är grävd kanal. Den består av 58 slussar med ett djup på 2,97 meter.

Kanalen började byggas 1810. Västgötadelen invigdes 1822 och östgötadelen tre år senare. På 1930-talet var trafiken som störst, men avtog då konkurrensen från buss- och lastbilstrafiken började göra sig gällande.

Källa: Nationalencyklopedin

ANNONS