Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ali Esbati vill höra mer från regeringen innan han är beredd att ge upp helt om kravet på noll energiskatt på bensin och diesel en tid.
Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ali Esbati vill höra mer från regeringen innan han är beredd att ge upp helt om kravet på noll energiskatt på bensin och diesel en tid. Bild: Anders Wiklund/TT

V och M ger inte upp om noll bensinskatt

Statsministern bedömer att det saknas stöd bland EU-länderna. Men Vänsterpartiet och Moderaterna anser att är för tidigt att sluta driva riksdagens krav på EU-undantag från energiskatt på bensin och diesel.

Utan ett snabbt undantag för tre månader från EU kan förslaget om fem kronor lägre pris per liter diesel på macken från M och V vara dömt. Förslaget stöds även av Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna vilket gör att det finns majoritet i riksdagen för det.

Men är det genomförbart?

Kräver undantag

I förslaget finns en skattesänkning på totalt en krona och 80 öre per liter från 1 maj, vilket regeringen har gått med på och lagt ett eget förslag för. Men för att få ner priset ytterligare under tre månader förutsätter M- och V-förslaget bland annat att Sverige beviljas ett undantag från att helt ta ut skatt på bensin och diesel i tre månader. Riksdagsmajoriteten skickade med kravet med statsminister Magdalena Andersson (S) till EU-toppmötet i Bryssel före helgen.

Andersson har sagt till TT att hon tog upp kravet. Några medlemsländer tyckte det var en bra idé, andra var kraftfulla motståndare, enligt Andersson.

Tyskt motstånd

Enligt uppgift till TT från Regeringskansliet var Tyskland och Grekland länder som gav statsministern ett nej som svar. Skattefrågor kräver enhällighet för att beslut ska kunna tas, om ett enda land är emot är frågan låst.

Ali Esbati, ekonomisk talesperson för Vänsterpartiet, vill höra mer från Magdalena Andersson och regeringen innan V ger upp sitt fulla krav.

– Det kommer att behöva ställas frågor till regeringen på vilket sätt man har drivit det och hur man ser på utsikterna, vilka som är kraftiga motståndare och vad de säger, säger Esbati till TT.

Det viktigaste är att det blir en nedsättning av priserna. Om en del skulle falla bort kan det finnas andra vägar.

– Vi får se vad som går att göra för att ytterligare komplettera det, säger Esbati som också lyfter fram V:s förslag om stöd till kollektivtrafik för kraftigt sänkta biljettpriser.

Jobba mer

Moderaternas direkta reaktion efter Anderssons besked från toppmötet var att regeringen måste vara mer påstridig för att nå det som oppositionen krävt

– Att hon snabbt säger att det inte går, det tar jag med en nypa salt, ärligt talat, sade partiledaren Ulf Kristersson.

Han tillade att "här krävs mer ansträngning av regeringen".

Det är också den linje M avser att följa tills vidare, enligt uppgift från partiet. Regeringen måste ligga i, vara kreativ och driva på.