Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hur ska Vänersborg marknadsföra sig?

Vänersborg tar till konsult

Det gäller att hänga med i varumärkesracet. Vänersborgs fyra "strategiska utvecklingsområden" var inte tillräckligt. En konsult ska trappa upp arbetet.
Han kallas informationsstrateg och jobbar med att sälja kommuner. Ulf Dahlqvist från Gullers Grupp i Stockholm är en man med nära till skratt och utan alltför mycket konsultsnack. Han har dessutom själv erfarenhet från varumärkesarbete på kommunal nivå som kommunikationschef i Nyköping.
I onsdags mötte han ett 50-tal kommunanställda och politiker i Vänersborgs kommunhus. Powerpoint-projektorn gick varm och diskussionerna höga.
- Varumärkesbyggande är något helt annat än amatörmässiga rimstugor, deklarerade Ulf Dahlqvist och syftade på fåniga slogans.

"Det är ett krig och det är dyrt"
Hans budskap var att eftersom man bygger sitt varumärke vare sig man vill eller inte, är det lika bra att göra det ordentligt och genomtänkt.
- Det är ett krig och det är dyrt. Det är stenhård konkurrens med många budskap att tävla med, allt från McDonalds till 290 kommuner. Det handlar om att få in varumärket i skallen på målgruppen och det ställer krav på tydlighet.
Med grafik visade han att informationsutbudet ökat mycket de senaste femtio åren men den information som får effekt är konstant.
Ulf Dahlqvist tittade på de uppställda informationstavlorna med fyra "strategiska utvecklingsområden" för Vänersborgs kommun: Utbildning, Boende, Näringsliv-turism och Kultur-fritid. Han saknade en.
- Kommunikation borde vara en prioriterad kärnverksamhet i en kommun.
På en av tavlorna stod det: "En kommun känd för nytänkande, effektivitet och god service".
- Jaha. Men hur märks det?

"Känd i bandyvärlden"
Det fungerar inte att ha allmänna fraser som alla andra kommuner också har. Problemet är att i en politisk värld är allt viktigt. Men varumärkesarbete är konsten att reducera, välja bort, menade Ulf Dahlqvist.
- Bygg på det ni har! uppmanade han. Det är för dyrt att bygga helt nytt. Då får ni smälla upp ett Eiffeltorn eller bli ett nytt Knutby.
Och vad är det Vänersborg har?
Förr i tiden när Vänersborg hade sjukhus sa man "En tredjedel vårdar, en tredjedel vårdas och en tredjedel vårdar minnet av Birger Sjöberg".
Vänern, småstad, Lilla Paris, idylliskt, regionhuvudstaden är något man tänker på i dag. När de församlade ska fundera på om Vänersborg är ett starkt varumärke visar det sig att självförtroendet inte är på topp: "Ungefär som andra kommuner i samma storleksklass. Känd i bandyvärlden. Splittrad bild men inte stark."
Ulf Dahlqvist var inte förvånad.
- Det man kan lägga märke till är att ingen vet. Men det borde ni göra.
Han hade själv gjort en liten snabbundersökning som visade att både Trollhättan och Uddevalla fick betydligt mer spaltutrymme i medierna.
Trollhättan har Saab, fallen och högskolan. Och Uddevalla har haft sina skandaler, där har Vänersborg en del att lära.

Ser både brister och möjligheter
Kommunstyrelsens ordförande Lars-Göran Ljunggren ser bristerna men också möjligheterna.
- Problemet är att vi inte har en samsyn i budskapet. Det är viktigt att ge en god service och bra bemötande.
- Vi började 2003 med att ta fram en vision för kommunen. Det är långsiktiga mål. 40 000 invånare år 2015.
Några profilområden som Lars-Göran Ljunggren nämner är musikskolorna, boendet och trygghet för alla.
En sammanslagning med Trollhättan ser han inte under sin tid. Men samarbetet ökar. Nästa steg är att slå ihop turistbolagen till årsskiftet.
Vänersborg satsar också vidare på den egna marknadsföringen.
- Detta är ingen nystart men en ordentlig upptrappning av arbetet. Vi har tidigare inte använt ordet varumärke. Men nu måste det arbetet fortsätta.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.