Ett flygplan lyfter i solnedgången. Arkivbild.
Ett flygplan lyfter i solnedgången. Arkivbild. Bild: Michael Probst/AP/TT

Väderanpassade flygrutter kan sänka utsläppen

Brittiska vädertjänsten Met Office samarbetar med ett svenskt företag för att testa om flygrutter kan planeras utifrån väder som ett sätt att sänka bränsleförbrukningen och därmed klimatpåverkan, rapporterar SVT Nyheter.

ANNONS

Svenska Avtech har utvecklat en teknik – ClearPath – som räknar ut den optimala höjden som flygplanet ska flyga på samt var bytet av flyghöjd ska ske för att förbränna så lite bränsle som möjligt.

Met Office, som har inlett ett samarbete med Avtech, tror att tekniken kan sänka flygindustrins klimatpåverkande koldioxidutsläpp med hundratusentals ton varje år, enligt SVT Nyheter.

– Detta kan låta trivialt men är en mycket komplex beräkning som inte bara baserar sig på vädret utan även flygplanets vikt, hastighet och andra faktorer. Resultatet är en optimerad flygbana med minimerad bränsleförbrukning för varje individuell flygning, säger Niklas Persson, marknadschef på Avtech, till tv-kanalen.

ANNONS

Forskarna Jana Moldanova och Göran Finnveden säger till SVT att tekniken främst har potential att minska den så kallade höghöjdseffekten, som innebär att flygplan på hög höjd påverkar klimatet genom utsläpp av kväveoxid och kondensstrimmor.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS