Bra uppkoppling är ingen självklarhet för alla gymnasieelever. En av flera utmaningar för en fungerande distansundervisning, enligt Skolinspektionen. Arkivbild.
Bra uppkoppling är ingen självklarhet för alla gymnasieelever. En av flera utmaningar för en fungerande distansundervisning, enligt Skolinspektionen. Arkivbild. Bild: Berit Roald

Utmaning hålla elevernas motivation uppe

Med hemskickade matkassar, möten i en park och omkastade kurser tycks distansundervisningen i gymnasieskolan rulla på relativt väl. Men frågan är hur länge eleverna orkar hålla motivationen uppe.

ANNONS

Med coronapandemin fick som bekant gymnasieeleverna från en dag till en annan lämna skolan och lärarna övergå till att undervisa via datorn. Skolinspektionen följer nu – på distans – hur omställningen har gått.

Än så länge finns ingen övergripande bild. Men enligt en första delredovisning , baserad på intervjuer med 45 rektorer, tycks undervisningen på det stora hela fungera.

– Med en stor insats av personalen har man lyckats få den digitala undervisningen att fungera. Eleverna deltar på lektionerna och schemat kan följas till stor del, säger projektledare Lars Thornberg.

Elever filmar

Men självklart löper det inte problemfritt. Det är till exempel inte alla elever som har bra internetuppkoppling hemma. Några skolor har löst det genom att låta just dessa elever komma till skolan.

ANNONS

– Rektorer vittnar om att eftersom det inte finns fiber till alla delar av Sverige så finns inte heller samma möjligheter överallt att bedriva digital undervisning, säger Lars Thornberg.

Redan från start förutsåg man att praktiska moment kunde bli kniviga att genomföra och bedöma. Ett sätt att lösa detta för ettorna och tvåorna har varit att senarelägga praktiskt inriktade kurser till nästa läsår och lägga fler teoretiska moment under våren.

Andra lösningar har varit att låta eleverna komma i små grupper till skolan, eller så har de fått filma när de genomför en uppgift hemma. Matkassar har skickats hem till elever på restaurangprogrammet, frisörelever har fått dockhuvuden att öva på hemma och elever på estetiska programmet har träffat lärare i någon park för att visa sina färdigheter i teaterämnet.

Skolan lär sig

En annan farhåga var att distansundervisningen skulle slå undan benen för redan skoltrötta elever. Det har dock visat sig att en del elever presterar bättre när de får sitta hemma i lugn och ro. Andra elever börjar tröttna och en av de stora utmaningarna blir att hålla motivationen uppe om distansundervisningen fortgår länge.

– Motivationen upplevdes som hög från början men flera rektorer har sett tendenser att den kan minska. Det är sådant man får ha med sig till hösten om distansundervisningen fortsätter. En annan utmaning för lärarna är att veta att eleverna är med mentalt i undervisningen, att de följer med. Det är svårare att stämma av när man inte är i en normal skolsituation. Skolan håller ju på att lära sig den här typen av undervisning, säger Lars Thornberg.

ANNONS

Anna Lena Wallström/TT

Sedan den 18 mars gäller, av smittskyddsskäl, distansundervisning i gymnasieskolan.

För att säkra att elever trots detta kan fullfölja sin utbildning har regeringen beslutat om en förordningsändring som öppnar för vissa undantag från distansundervisningen. Folkhälsomyndigheten har givit klartecken för dessa undantag.

Ändringarna innebär i korthet att vissa elever kan komma till skolan för att utföra vissa moment i undervisningen eller för att få särskilt stöd.

Skolverket har också beslutat att inga nationella prov i grund- och gymnasieskola ska skrivas denna vårtermin. Anledningen är att skolorna är hårt belastade som det är.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS